خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

متوسل شدن اسد به عمان برای بهبود روابط سوریه با کشورهای عربی

به نظر می رسد اسد در سفر به مسقط از سلطان عمان خواسته است تا بین سوریه و کشورهای عربی که همچنان حاضر به عادی سازی روابط با آن نیستند، میانجیگری کند.

میدل ایست نیوز: زلزله ویرانگر سوریه که خسارت های جانی و مادی بسیاری به همراه داشت، اما برای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و حکومت این کشور که پس از چندین سال بحران و علی رغم جنگ و ویرانی همچنان پابرجاست، سودمند بود.

به گزارش میدل ایست نیوز، اسد از فرصت زلزله برای درخواست کمک برای مردم سوریه استفاده کرد، طرف های مختلف سوری نیز بر لزوم برداشته شدن تحریم ها و رفع محاصره این کشور تاکید کردند.

در میان سیلی از همدردی با ملت سوریه پس از زلزله ویرانگر، دمشق از فرصت استفاده و بر خواسته خود مبنی بر هماهنگی با دولت سوریه برای انجام کمک ها تاکید کرده است.

در واقع اسد از این فرصت بهره برداری کرده است و بیان می کند که درخصوص کمک ها یا باید با من همکاری کنید یا از طریق من.

رئیس جمهوری سوریه در میان این فاجعه به دنبال خروج از انزوای بین المللی و بازگرداندن روابط سوریه با کشورهای عربی است، کشورهایی که که تاکنون حاضر به عادی سازی روابط نشده اند.

در میان کشورهای عربی شورای همکاری، بحرین، امارات و عمان روابط خود را پس از آنکه در پی بحران، قطع کرده بودند، از سرگرفتند اما قطر، عربستان و کویت همچنان بر موضع خود پافشاری می کنند و مخالف عادی سازی روابط با اسد و حکومت آن هستند.

اما اسد همچنان در تلاش است تا روابط سوریه با این کشورها نیز ازسرگرفته شود و این را می توان از سفر از پیش اعلام نشده بشار اسد، به عمان و دیدار با هیثم بن طارق، سلطان عمان متوجه شد.

اسد در دیدار با سلطان عمان در مسقط اشاره کرد که عمان همواره سیاست متوازن و اعتبار خود را حفظ کرده است و منطقه اکنون بیشتر به نقش عمان برای تقویت روابط بین کشورهای عربی بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور کشورهای دیگر نیاز دارد.

از طرفی دیگر سلطان عمان نیز گفت که سوریه یک کشور برادر است و ما به اینکه روابط همه کشورهای عربی با سوریه به روند طبیعی خود بازگردد، امید داریم.

این اظهارات در گفت وگوی رسمی اسد و بن طارق مطرح شده و دو طرف مذاکرات محرمانه ای نیز با یکدیگر داشتند.

به نظر می رسد اسد از سلطان عمان که کشوری است که سابقه درخشانی در میانجیگری در پرونده های مختلف از جمله مذاکرات هسته ای ایران دارد، خواسته تا بین سوریه و کشورهای عربی که همچنان حاضر به عادی سازی روابط با آن نیستند نظیر قطر، عربستان و کویت، میانجیگری کند.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در سخنانی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که اجماعی در حال شکل گیری است که تاکید می کند، انزوای سوریه سودی ندارد و گفت وگو با دمشق در یک مقطع مورد نظر است.

این اعلام موضع وزیر امور خارجه عربستان، می تواند نشانه ای از تغییر موضع این کشور نسبت به نظام سوریه باشد.

اما قطر و کویت همچنان بر موضع خود نسبت به مخالفت با عادی سازی روابط با سوریه و اسد اصرار دارند.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر بارها تاکید کرده است که اخراج سوریه از اتحادیه عرب به دلیل موجهی بوده که هنوز هم وجود دارد.

وی درباره امکان تغییر موضع قطر نسبت به نظام سوریه در راستای تغییر مواضع کشورهای عربی گفت که «هر کشور می تواند با هر کشور دیگری که می خواهد رابطه برقرار کند اما آیا جهان مجبور است رئیس جمهوری را که به ملت خود ظلم می کند و جنایت ها علیه آنها مرتکب شده و میلیون ها نفر را آواره کرده است، بپذیرد؟»

سالم عبدالله الصباح، وزیر امور خارجه کویت نیز گفت که کشورش برخلاف کشورهای همسایه که به شدت برای ارتباط با اسد تلاش می کنند، برنامه ای برای عادی سازی روابط با حکومت سوریه و رئیس جمهوری آن ندارد.

همچنین بخوانید

زلزله؛ دروازه خروج اسد از انزوای بین المللی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا