سیاسی

لغو جلسه مجلس عراق برای بررسی تعدیل قانون انتخابات با آبستراکسیون نمایندگان مستقل

در پی تنش بر سر قانون انتخابات در صحن علنی مجلس عراق و آبستراکسیون نمایندگان مستقل، جلسه مجلس عراق به روز شنبه آینده موکول شد.

میدل ایست نیوز: در پی تنش بر سر قانون انتخابات در صحن علنی مجلس عراق و آبستراکسیون نمایندگان مستقل، جلسه مجلس عراق به روز شنبه آینده موکول شد.

به گزارش «العربی الجدید» مجلس عراق خوانش دوباره تعدیل قانون انتخابات را در دستور کار جلسه امروز قرار داده بود اما نمایندگان مستقل به این قانون اعتراض کرده و آن را تلاش برای «احتکار قدرت توسط احزاب» دانستند.

«حیدر المطیری»، رئیس فراکسیون «اشراقة کانون»، از تشکل‌های مستقل مجلس عراق، در کنفرانس مطبوعاتی به همراه شماری از نمایندگان که با آبستراکسیون خود جلسه را از رسمیت انداختند، گفت: «به شدت با این تعدیلات مخالفیم و آنها را خلاف خواست ملت خواهان تغییر در عراق می‌دانیم».

المطیری افزود که این قانون به معنای حفظ قدرت در دست برخی گروه‌ها و دور زدن رأی مردم است و تأکید کرد که ادغام انتخابات مجلس با انتخابات استانداری‌ها غیر قابل قبول است.

وی خبر داد که 70 نماینده مجلس در سندی رسمی خواستار کنارگذاشته شدن طرح تعدیل قانون انتخابات شده‌اند.

علاوه بر این، در صحن علنی مجلس امروز شاهد درگیری لفظی میان نمایندگان تشکل‌های سیاسی با نمایندگان مستقل بود.

این نمایندگان احزاب بزرگ‌تر را به تلاش برای بازگشت به قانون انتخابات سابق که مبتنی بر رأی اکثریت در دایره‌های متعدد انتخاباتی بود یا آنچه «سانت لگو» خوانده می‌شود متهم می‌کنند.

در سال 2019، یکی از اصلی‌ترین مطالبات معترضان تغییر قانون انتخابات بود. این تغییر از نظر بسیاری، باعث بر هم خوردن موازنه قدرت در فضای سیاسی عراق و در نتیجه یک سال اختلاف بر سر تشکیل دولت جدید پس از انتخابات پیش از موعد در اکتبر 2021 شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا