اقتصادیخبر اولدیدگاهمقالات

12 قرارداد کلان صنعتی در کشورهای عربی که 13هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کنند

در سومین نشست کمیته عالی مشارکت صنعتی برای توسعه اقتصادی پایدار در امان 12 قرارداد برای 9 پروژه صنعتی در کشاورزی، داروسازی، فلزات، مواد شیمیایی و وسایل نقلیه الکتریکی امضا شدند که انتظار می رود 13هزار فرصت شغلی ایجاد کنند.

نویسنده: سلیم ای. ایسید

میدل ایست نیوز: سومین نشست کمیته عالی مشارکت صنعتی برای توسعه اقتصادی پایدار در امان با 12 توافقنامه جدید به پایان رسید. شرکت هایی از امارات متحده عربی، اردن، مصر و بحرین در این نشست که روز یکشنبه برگزار شد، شرکت داشتند. ارزش سرمایه‌گذاری قرادادهای صنعتی امضا شده در جریان این نشست به بیش از 2 میلیارد دلار آمریکا می رسد.

به گزارش «پترا» که خبرگزاری دولتی اردن است، این 12 قرارداد برای 9 پروژه صنعتی در کشاورزی، داروسازی، فلزات، مواد شیمیایی و وسایل نقلیه الکتریکی امضا شدند و انتظار می رود این توافقنامه ها و پروژه ها در مجموع 13هزار فرصت شغلی ایجاد کنند.

به علاوه، 35 پیشنهاد برای پروژه های جدید به کمیته اجرایی ارائه شد تا در آینده مورد بررسی قرار گیرند. این پیشنهادها از میان برنامه های 100 شرکت خصوصی انتخاب شدند که در کارگاه های آموزشی در این رویداد شرکت کرده بودند.

اردن میزبان رویداد امسال بود و بشر هاني محمد الخصاونه، نخست وزیر این کشور، به همراه وزرای صنعت هر یک از چهار کشور شرکت کننده در مراسم امضای قرارداد حضور داشتند.

سلطان احمد الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات متحده عربی که رئیس منتخب اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP28)، در بیانیه ای درباره مزایای این گردهمایی ها گفت: «نتایج ملموس این همکاری به تدریج در حال نمایان شدن است. این، یک مدل استثنایی برای مشارکت های صنعتی در میان شرکت های بخش خصوصی است. این، گواهی بر توانایی جمعی ما برای برنامه ریزی، ادغام و پیشرفت در جهت دستیابی به اهدافمان است.»

احمد سمیر صالح، وزیر صنعت و تجارت مصر، در این رویداد تعهد کشورش به ارتقای وضعیت اقتصادی در حالی که اقتصاد آن از تورم بالا رنج می برد، تشریح کرد. قاهره متعهد شده است که نقش شرکت های دولتی و نظامی را کاهش دهد. صالح گفت: «بحران اقتصادی که جهان در حال حاضر تجربه می کند، ضرورت دستیابی به یکپارچگی صنعتی میان کشورهای عربی را نشان می دهد. واضح است که ما باید مشارکت های منطقه ای را تقویت کنیم و بخش خصوصی را به عنوان شریک اصلی در اجرای طرح های توسعه پایدار و کمک به رونق منطقه عربی بگنجانیم.»

12 قرارداد حاصل شده عبارتند از:

• شرکت «صنایع شیمیایی سودا» از مصر از سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای تولید کربنات سدیم یا خاکستر سودا که ماده اولیه اصلی در تعدادی از صنایع از جمله تولید شیشه و مواد شوینده است، خبر داد. ظرفیت تولید این کارخانه 500 هزار تن در سال خواهد بود.

• یک تفاهم نامه نیز برای مشارکت استراتژیک با «شرکت شیشه تخت» امارات متحده عربی متعلق به سرمایه گزاری دبی برای خرید محصول نهایی امضا شد.

• شرکت خودروسازی «ام گلوری هلدینگ» مستقر در امارات یک پروژه تولیدی بزرگ را با سرمایه گذاری 550 میلیون دلاری راه اندازی کرد. این پروژه، ساخت سه کارخانه خودروهای الکتریکی با خطوط تولید و مونتاژ تخصصی در امارات، اردن و مصر را شامل می شود و انتظار می رود در سه سال اول بهره برداری 40 هزار خودروی شاسی بلند کراس اوور کامپکت تولید کند.

• هلدینگ «ام گلوری» همچنین چندین تفاهم نامه را با «دفتر طراحی و توسعه» اردن و «سازمان صنعتی سازی عربی» مصر، به عنوان شرکای تولیدی، و با «کارخانه نورد آلومینیوم خلیج فارس» مستقر در بحرین برای تامین ورق های آلومینیوم مورد نیاز، امضا کرد.

• گروه «سی.اف.سی» متعلق به امارات اعلام کرد که 400 میلیون دلار برای ایجاد یک مجتمع صنعتی کود و مواد شیمیایی در مصر سرمایه گذاری خواهد کرد. این گروه تفاهم نامه هایی را با شرکت «عرب پتاس» مستقر در اردن و شرکت «مصر فسفات» مصر برای تامین مواد خام امضا کرده است. این مجتمع صنعتی علوفه، کودهای پتاس (گونه ای از نمک معدنی یا تولیدی) و سایر مواد شیمیایی تولید خواهد کرد.

• «امارات گلوبال آلومینیوم» از سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری برای ایجاد کارخانه فلز سیلیکون در امارات با ظرفیت تولید 55هزار تن در سال خبر داد. این شرکت برای تامین سیلیس کریستالی مورد نیاز خود، تفاهم نامه ای را با هلدینگ «گروه مناصیر» اردن امضا کرد.

• «گروه مناصیر» از توسعه کارخانه اکسید منیزیم 70 میلیون دلاری در اردن خبر داد. این کارخانه پس از تکمیل ظرفیت تولید سالانه 270هزار تن را خواهد داشت که به امارات صادر خواهد شد. این شرکت محصول خود را به آلومینیوم جهانی امارات خواهد فروخت. قرار است تولید در سال 2024 آغاز شود.

• شرکت «گلوبال فارما» امارات متحده عربی با شرکت «نرهادو» مصر برای توسعه فناوری پیشرفته برای تولید داروها و مکمل ها وارد مشارکت شدند. همچنین، قراردادی برای انتقال فناوری به دو شرکت اردنی «سوی فارما» و «تریومف» امضا شد. هر دو پروژه در سال 2023 با ارزش کل سرمایه گذاری 60 میلیون دلار آغاز می شود. قرار است ظرفیت تولید در هر محصول سالانه به 5 میلیون بسته برسد.

• شرکت تولید داروی اردنی موسوم به «اتقان فارما» از امضای توافق مشارکت انتقال فناوری و قرارداد ساخت برای تولید سرنگ، آئروسل ها، و دستگاه های استنشاق هوا (اینهیلر) با «گلوبال فارما» و «ادجان فارما» خبر داد.

• اتقان فارما همچنین برای انتقال فناوری در ساخت بایوسیمیلارها به اردن با شرکت «مارسیرل» مصر تفاهم نامه ای به ارزش کل سرمایه گذاری 10 میلیون دلار با هدف عرضه محصولات تا سه ماهه چهارم 2024، امضا کرد.

• شرکت «آلفا بیوتک» مستقر در بحرین دو تفاهم نامه برای انتقال دانش و فناوری و همچنین تولید محصولات عمومی، محصولات سرطان شناسی، راه حل های پزشکی و سایر محصولات دارویی، قراردادهایی با دارالدعوه اردن و «ایپیکو» مصر امضا کرد که مجموع ارزش سرمایه گذاری آنها به 174 میلیون دلار می رسد و انتظار می رود ظرفیت تولید این پروژه حدود 350 میلیون قرص در سال باشد.

• «گلف بیوتک» که یک شرکت بحرینی است نیز اعلام کرد که قصد دارد کارخانه ای برای تولید مواد خام برای واکسن ها و سایر محصولات به ارزش سرمایه گذاری 103 میلیون دلار و ظرفیت تولید 105 دوز در سال ایجاد کند. در همین راستا، اوایل این ماه یک قرارداد انتقال فناوری را با شرکت دارویی «بیوژنریک» مصر امضا کرده بود.

چهارمین نشست کمیته عالی مشارکت صنعتی یکپارچه برای توسعه اقتصادی پایدار سال آینده در منامه برگزار خواهد شد. این رویداد سال گذشته در قاهره برگزار، و در جریان آن 12 پروژه به ارزش 3.4 میلیارد دلار اعلام شد.
منبع: المانیتور

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا