اقتصادیخبر اولسیاسی

پاسخ مثبت ترکیه به درخواست رسمی عراق برای افزایش آب‌های دجله و فرات

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق خبر داد که این کشور در هفته گذشته به صورت رسمی از ترکیه خواسته که حجم آب ورودی به رودخانه‌های دجله و فرات را افزایش دهد.

میدل ایست نیوز: سخنگوی وزارت منابع آبی عراق خبر داد که این کشور در هفته گذشته به صورت رسمی از ترکیه خواسته که حجم آب ورودی به رودخانه‌های دجله و فرات را افزایش دهد.

به گزارش «العربی الجدید» «خالد شمال» سخنگوی وزارت منابع آبی عراق گفت که هیئت عراقی به ریاست وزیر دفاع که روز شنبه گذشته به ترکیه سفر کرد درخواست رسمی بغداد از آنکارا برای افزایش حجم آب ورودی به دجله و فرات به 900 متر مکعب در ثانیه را با مقامات ترکیه در میان گذاشته است.

او گفت که مقامات ترکیه با این درخواست موافقت کرده‌اند و قرار بوده که از پنجم ماه جاری افزایش حجم آب از جانب ترکیه صورت گیرد که آشکار شدن نشانه آن در رودخانه‌های عراق چند روز طول خواهد کشید.

وی افزود که درخواست عراق افزایش ورودی آب دجله به میزان 400 متر مکعب در ثانیه و ورود فرات به میزان 500 متر مکعب در ثانیه است.

هفته گذشته دفتر نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای کوتاه تأکید کرد که «محمد شیاع السودانی» دستور فعال شدن پرونده مذاکرات با ترکیه و ایران و سوریه درباره آب‌های مشترک را صادر کرده است.

این دستور پس از انتشار گسترده فیلمی در شبکه‌های اجتماعی عراق صادر شد که یک موتورسوار را در حال عبور از رودخانه دجله نشان می‌داد.

پیش از آن، «علی راضی» مدیرکل سدهای وزارت منابع آبی عراق، گفت که حجم ذخایر آبی عراق هم‌اکنون 7.5 میلیارد متر مکعب است که کم‌ترین میزان از زمان ثبت حجم ذخایر آبی کشور است.

او گفت که در سال 2019 که شاهد فراوانی در بارندگی بود، حجم ذخایر آبی عراق به 55 میلیارد متر مکعب رسید اما در سال‌های اخیر با کاهش بارندگی  افزایش مصرف شاهد کاهش بی سابقه حجم ذخایر آبی کشور هستیم.

راضی افزود که همه بارندگی‌های امسال عراق فقط 30 درصد از کمبود ذخایر را تأمین کرده و این وضعیت بسیار نگران‌کننده است.

هفته گذشته «ثابت محمد سعید» وزیر دفاع عراق در سفر به آنکارا با «هاکان فیدان» رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه دیدار کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا