اقتصادیخبر اول

رشد 8.7 درصدی اقتصاد عربستان در سال 2022

اداره کل آمار عربستان از رشد 8.7 درصدی اقتصاد این کشور در سال 2022 خبر داد.

مدل ایست نیوز: اداره کل آمار عربستان از رشد 8.7 درصدی اقتصاد این کشور در سال 2022 خبر داد.

به گزارش «العربیه» برآوردهای اداره آمار عربستان همچنین نشان داد که تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور در سه ماهه چهارم سال 2022، به میزان سالانه 5.5 درصد افزایش یافته است.

همچنین تولید ناخالص داخلی واقعی تعدیل‌ شده فصلی در سه ماهه چهارم سال گذشته، 1.3 درصد در مقایسه با سه ماهه سال گذشته رشد داشته است.

اداره آمار عربستان در گزارش خود، رشد ناشی از افزایش فعالیت‌های غیرنفتی به میزان سالانه 6.2 درصد و سه ماهه آخر سال را 1.3 درصد نشان داده است.

بنا به این گزارش، رشد فعالیت‌های نفتی به 6.1 درصد به میزان سالانه و کاهش 0.3 درصدی در سه ماهه چهارم سال رسیده است.

فعالیت‌های دولت به میزان سالانه 2.9 درصد و در سه ماهه چهارم سال 0.8 درصد رشد داشته است.

در همین حال تولید ناخالص داخلی واقعی در سال 2022، در مقایسه با دوره مشابه سال 2021، (8.7 درصد) رشد داشته است که این نرخ رشد در حقیقت سریعترین نرخ رشد طی 11 سال گذشته به شمار می رود.

این افزایش، رشد فعالیت‌های نفتی با نرخ 15.4 درصد و فعالیت‌های غیرنفتی با نرخ 5.4 درصد و رشد 2.6 درصدی فعالیت‌های دولتی را نشان داده است.

این در حالی است که تولید ناخالص داخلی واقعی در سال 2021 رشد 3.9 درصدی داشت.

عربستان در سال 2011 با نرخ رشد 11 درصدی بالاترین نرخ رشد را داشت.

بر اساس داده‌های اداره کل آمار عربستان، ارزش تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور در سال 2022 حدود 2.975 تریلیون ریال سعودی است که بالاترین ارزش تاریخی تولید ناخالص داخلی محسوب می‌شود.

اداره کل آمار عربستان اعلام کرد که نرخ رشد اقتصادی این کشور بالاترین نرخ رشد در میان کشورهای گروه 20، طی سال جاری است.

نرخ رشد اقتصادی عربستان به‌رغم شرایط پیچیده اقتصاد جهانی و چالش‌هایی که کشورهای جهان در شرایط پسا کرونا و آغاز جنگ اوکراین با آن روبرو بودند، فراتر از انتظارات سازمان‌های بین‌المللی که حداکثر برآورد آن را به 8.3 درصدی رسانده بودند، رسیده است.

این اداره اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی، به قیمت‌های فعلی، بیش از یک تریلیون دلار امریکا در سال 2022 میلادی بوده که برای اولین بار است که تولید ناخالص داخلی در عربستان به این ارزش کلی دست یافته است.

بر اساس گزارش اداره کل آمار عربستان، تمامی فعالیت‌های اقتصادی در سال 2022 میلادی به رشد مثبتی دست یافتند، به طوری که سهم فعالیت‌های نفت خام و گاز طبیعی به نرخ رشد 32.7 درصدی، فعالیت‌های خدمات دولتی با نرخ رشد 14.2 درصدی، فعالیت‌های تولیدی صنایع تبدیلی 8.6٪، فعالیت‌های عمده فروشی و خرده فروشی، رستوران‌ها و هتل‌ها به نرخ رشد 8.2٪ رسیده است.

طبق این گزارش سیاست‌هایی که عربستان برای حمایت از اقتصاد ملی به تنوع منابع آن و فراهم کردن بستر مناسب برای دستیابی به رشدی تولید ناخالص داخلی در تمامی اجزای آن طی سال گذشته اتخاذ کرده، به رشد اقتصادی کمک کرده است. علاوه بر آن اصلاحات اقتصادی، مالی، مبارزه جدی و عملی با فساد، برنامه‌های چشم انداز2030، ابتکارات و پروژه های بزرگ، علاوه بر ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری بیشتر برای صندوق های توسعه و بخش خصوصی باعث رشد نرخ اقتصادی این کشور شده است.

منبع
العربیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا