خبر اولسیاسی

روایت «مصطفی الکاظمی» از دیدار با رهبر ایران و مذاکرات تهران و ریاض

نخست‌وزیر سابق عراق تأکید کرد که مذاکرات ایران و عربستان که پیش‌تر وی در بغداد آن را مدیریت کرده بود مذاکراتی «صریح و فراگیر و ثمربخش» بود.

نکات برگزیده مطلب
  • طرفین به اشتباهات خود از جمله حمله به سفارت عربستان در تهران اعتراف کردند و کوشیدند که در مرحله اول اعتمادسازی کنند.
  • مذاکرات ایران و عربستان فراگیر بود و همه مسائل از جمله یمن و لبنان در آن مطرح می‌شد و من شخصا مدیریت جلسات را برعهده داشتم.
  • فساد باعث شده که 600 میلیارد دلار از اموال عراق صرف منافع افراد و گروه‌های سیاسی و نظامی در عراق شود.
  • به رهبر ایران به صراحت گفتم که عراق یک کشور مسلمان و همسایه و عربی است و نیازمند تعادل در روابط خارجی خود است.
  • به رهبر ایران گفتم که عراق می‌خواهد که متوجه خاص بودن وضعیتش بشوید و اینکه عراق به شدت نیازمند امریکاست.
  • موضع رهبر ایران بسیار واضح بود: «به حاکمیت ارضی عراق و خاص بودن وضعیت این کشور و به سیاستی که برای منافع خود پیش بگیرد احترام می‌گذاریم».
  • مذاکرات صریحی هم با فرمانده نیروی قدس و دیگر مقامات ایران داشتم و تأکید کردم که روابط عراق و امریکا راهبردی است.
  • ترور سردار قاسم سلیمانی نقض صریح حاکمیت ارضی عراق بود و موضع دولت عراق هم در محکومیت این حادثه کاملا آشکار بود.
  • شخصا در زمان ریاست دستگاه اطلاعات به تهران رفته و با این زندانیان امریکایی ملاقات کرده بودم.

میدل ایست نیوز: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر سابق عراق تأکید کرد که مذاکرات ایران و عربستان که پیش‌تر وی در بغداد آن را مدیریت کرده بود مذاکراتی «صریح و فراگیر و ثمربخش» بود.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» که امروز (یکشنبه 12 مارس) منتشر شده است، تأکید کرد که ازسرگیری روابط ایران و عربستان به نفع دو ملت و همه ملت‌های منطقه خواهد بود.

نخست وزیر سابق عراق تأکید کرد که طرفین به اشتباهات خود از جمله حمله به سفارت عربستان در تهران اعتراف کردند و کوشیدند که در مرحله اول اعتمادسازی کنند.

او گفت که این مذاکرات فراگیر بود و همه مسائل از جمله یمن و لبنان در آن مطرح می‌شد و وی شخصا مدیریت جلسات را در نقطه‌ای محرمانه در بغداد برعهده داشت و گاه جلسات 5-6 ساعت طول می‌کشید.

وی گفت که برخی می‌خواهند که دولت وی را مسئول همه معایب نظام سیاسی و اشتباهات دولت‌های عراق در دو دهه گذشته جا بزنند و افزود که در فاصله 2003-2020 فساد باعث شده که 600 میلیارد دلار از اموال عراق صرف منافع افراد و گروه‌های سیاسی و نظامی در عراق شود.

الکاظمی گفت: «کسانی که می‌خواهند تاریخ آلوده خود در حکومتداری را پاک کنند دولت الکاظمی را متهم می‌کنند که نه حزب دارد نه شبه‌نظامی نه فراکسیون پارلمانی» و افزود که همین گروه‌ها در مسیر فعالیت دولت او مانع‌تراشی می‌کردند.

وی بازگشت عراق به عمق عربی‌اش را موضوعی کاملا طبیعی دانست و گفت که مرجعیت عالی شیعه از این رویکرد حمایت می‌کند و افزود که شاهد اهتمام ولیعهد عربستان به گسترش روابط با عراق بود.

نخست وزیر سابق عراق درباره اولین سفرش به تهران و دیدارش با رهبر انقلاب آیت الله خامنه‌ای گفت که این دیدار مبتنی بر صراحت بوده و افزود که با وی گفته که عراق یک کشور مسلمان و همسایه و عربی است و نیازمند تعادل در روابط خارجی خود است و بی آنکه ضد ایران باشد می‌خواهد که متوجه خاص بودن وضعیت عراق بشوید و اینکه عراق به شدت نیازمند امریکاست که به ما در آزادشدن از چنگ صدام حسین و داعش کمک کرد.

وی افزود که موضع رهبر ایران بسیار واضح بود: «به حاکمیت ارضی عراق و خاص بودن وضعیت این کشور و به سیاستی که برای منافع خود پیش بگیرد احترام می‌گذاریم اما به سیاست‌های امریکا اعتماد نداریم، هرچند عراق حق دارد سیاست خارجی خود را بر اساس منافعش ترسیم کند».

مصطفی الکاظمی تأکید کرد که مذاکرات صریحی هم با فرمانده نیروی قدس و دیگر مقامات ایران داشته و تأکید کرده که روابط عراق و امریکا راهبردی است و افزود که ایرانی‌ها می‌خواستند خیالشان راحت باشد و ما خیالشان را راحت کردیم که منافع عراق این مسئله را ایجاب می‌کند که نیروهای امریکایی برای آموزش نیروهای عراقی در عراق باشند بدون اینکه تهدیدی علیه ایران باشد.

وی گفت که در دوره نخست‌وزیری‌اش چند بار پیام‌هایی را میان ایران و امریکا ردوبدل کرده است به خصوص وقتی که گروه‌های مسلح عراقی هدف قرار گرفتند.

مصطفی الکاظمی تأکید کرد که ترور سردار قاسم سلیمانی نقض صریح حاکمیت ارضی عراق بود و موضع دولت عراق هم در محکومیت این حادثه کاملا آشکار بود و این تصمیم کاملا امریکایی بود و کشورهای منطقه و عراق هیچ نقشی در آن نداشتند.

وی افزود که عراق در مذاکرات ایران و امریکا درباره آزادسازی زندانیان امریکایی در ایران نقش داشت و مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن بود که به علت انتخابات امریکا به تعویق افتاد و تأکید کرد که شخصا در زمان ریاست دستگاه اطلاعات به تهران رفته و با این زندانیان امریکایی ملاقات کرده بود.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت که مجموعا سه بار هدف ترور قرار گرفته که یکی از آنها حمله پهپادی به خانه‌اش بوده است و افزود که عامل این حملات گروه‌های مسلح قانون‌شکن بود.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا