اجتماعیاقتصادی

افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در بازار مصر پیش از ماه رمضان

کالاهای اساسی در مصر، با وجود تدابیر اقتصادی دولت همچون برگزاری نمایشگاه‌های فروش محصولات اساسی، پیش از ماه رمضان شاهد افزایش قیمت بوده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، دولت کنونی مصر پیش از ماه مبارک رمضان برای فراهم کردن مواد غذایی مورد نیاز و مقابله با افزایش قیمت ها تلاش کرده است؛ چنان که بر اساس اعلام مرکز آمار، میانگین تورم سالانه ماه ژانویه گذشته 26.5 درصد در مقابل 8 درصد در سال گذشته در همان ماه بوده است، همچنین افزایشی به میزان 4.9 درصد برای ماه دسامبر 2022 ثبت شده است.

همچنین بر اساس بیانیه مرکز آمار، قیمت حبوبات و نان به میزان 6.6 درصد و قیمت گوشت و مرغ به میزان 20.6 درصد و قیمت ماهی و محصولات دریایی به میزان 9.4 درصد و قیمت لبنیات و پنیر و تخم مرغ به میزان 10.3 درصد و روغن ها به میزان 7.8 درصد و میوه ها 3.8 درصد و قهوه و چای و کاکائو به میزان 10.9 درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر، «مصطفی مدبولی»، نخست وزیر مصر گفت که کالاهای بیشتری برای کنترل قیمت ها به بازار داخلی وارد خواهد شد، همراه با بررسی و پیگیری همه قیمت ها به صورت روزانه برای ممانعت از دستکاری در آنها.

دولت مصر از طریق اقدامات مختلف سعی در کنترل قیمت محصولات غذایی دارد.

از جمله این اقدامات، نمایشگاه های «اهلا رمضان» است که وزارت تدارکات و تجارت داخلی مصر برپا کرده است و تعداد این نمایشگاه ها تا تاریخ 19 فوریه سال جاری به 341 نمایشگاه می رسد و در آن همه محصولات و مواد غذایی با تخفیف های تا 30 درصد به فروش می رسند.

استان جیزه، شماره هایی را به دریافت شکایت از شهروندان در مورد دستکاری قیمت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه های دولتی اختصاص داده است.

همچنین همه فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در مصر طرح هایی را برای جذب مشتری ارائه کرده اند و فروشگاه زنجیره ای بیت الجمله ایده کارت الخیر را با قیمتی بین 100 تا 500 جنیه ارائه کرده است.

از سوی دیگر «مصطفی عبدالسلام»، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگویی با وبگاه الجزیره گفت که انتظار می رود که خانواده های مصری در ماه مبارک رمضان شاهد افزایش بسیاری در قیمت ها باشند.

وی در ادامه افزود که در ماه مبارک رمضان تقاضا برای محصولات غذایی، با وجود کمبود در برخی مواد غذایی مانند برنج افزایش می یابد.

عبدالسلام همچنین به کاهش بسیار تقاضا برای برخی محصولات غذایی و قطع خرید اجباری برخی محصولات دیگر به علت افزایش قیمت آنها مانند تخم مرغ و پنیر اشاره کرد، همزمان با بررسی جایگزین هایی برای مقابله با گرانی بسیاری که بازار شاهد آن است.

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت که شرایط بد اقتصادی خانواده های مصری منجر به کاهش تقاضا برای محصولات اساسی مورد نیاز در ماه رمضان مانند ياميش (آجیل و میوه خشک) و بلح (خرمای نارس) می شود.

وی همچنین در ادامه از دولت خواست که با افزایش عرضه محصولات، قیمت ها را کاهش دهد.

در همین راستا، «ابراهیم الطاهر»، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگویی با وبگاه الجزیره می گوید که قیمت هایی که افزایش یافته است با توجه به تورمی که کشور مصر شاهد آن است کاهش نخواهد یافت.

وی همچنین در ادامه می افزاید که بازارهای تجاری، بازارهای خیریه نیستند و دولت مصر باید همه نقش های خود، از جمله نقش های اجرایی یا نظارتی یا همراهی را ایفا کند تا خانواده ها در چنگال کسانی که قیمت ها را با سوء استفاده از شرایط سخت اقتصادی دستکاری می کنند، قرار نگیرند.

منبع
الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا