اجتماعیاقتصادیخبر اول

ماه رمضان در سوریه در میان گرانی و آوارگی زلزله زدگان

قیمت یک کیلو بلغور که از مواد اساسی سفره مردم سوریه به شمار می رود از 2500 لیر در سال گذشته به 6 هزار لیر سوری در حال حاضر افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: رمضان امسال در حالی فرارسیده که بسیاری از مردم سوریه تحت فشار عوامل گوناگون از جنگ و آوارگی گرفته تا بحران های اقتصادی پی در پی تا زلزله ای که باعث آواره شدن تعداد بسیاری از آنان بدون پناهگاه و کار شده است قرار دارند.

به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، آنچه مشکل را بیشتر کرده است این است که با وجود کمک هایی که برای کشور سوریه ارسال شده است، تعداد بسیاری از مردم سوریه آنچه که آنها را از سرما و گرسنگی حفظ کند یا از ترسی که همچنان تا به امروز تجربه می کنند، بکاهد به دست نیاورده اند.

برخی از مردم در خانه های خود باقی مانده اند که هر لحظه در شرف فروریختن است و با وجود دستور تخلیه آنها، برخی از آنها ترجیح داده اند به علت شرایط وخیم اقتصادی و نبود جایگزین در این خانه ها بمانند.

در تناقض با شرایط موجود، بازار سوریه شاهد فراوانی محصولات مختلف و به میزان زیاد است و همه چیز در دسترس است، ولی میزان خرید و فروش با میزان عرضه کالاها مطابقت ندارد.

بسیاری این وضعیت را به علت احتکار کالاها توسط بازرگانان و عرضه کردن آنها در بازار به قیمتی که برای آنان مناسب است، می دانند که مشکل و نارضایتی دیگری را بر موارد قبلی افزوده است.

مردم سوریه همیشه در ابتدای ماه مبارک رمضان و چند روز پیش از آن برای احساس آسایش و تامین مایحتاج خود به بازار می روند و برای چند روز خرید می کنند.

با این حال، آنچه در سالهای گذشته عادی بوده است به کاری دشوار تبدیل شده است، زیرا قیمت کالاها، به ‌ویژه مواد غذایی، نه از سالی به سال دیگر، بلکه به طور دائم و روز به روز در حال افزایش است.

در ماه رمضان گذشته، شهروندان سوری از گرانی ناگهانی نسبت به سال های قبل شکایت داشته اند، ولی قیمت ها با ورود به سال 2022، رکوردها را شکسته است و کشور شاهد تورم بی سابقه ای بوده و قیمت همه چیز سه یا چهار برابر افزایش یافته است.

با فرا رسیدن سال 2023 قیمت ها 45 درصد افزایش یافته و این شرایط همچنان با ورود به ماه مبارک رمضان ادامه داشته است.

همچنین قیمت مواد غذایی مانند غلات و حبوبات که از مواد اساسی سفره مردم سوریه به شمار می روند به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته است به صورتی که خرید و مصرف آن برای بسیاری از شهروندان سوری دشوار شده است؛ چنان که قیمت یک کیلو برنج مصری از 3500 لیر در سال گذشته به 7500 لیر در سال جاری افزایش یافته است.

قیمت یک کیلو بلغور که از مواد اساسی و مهم سفره مردم سوریه به شمار می رود از 2500 لیر در سال گذشته به 6 هزار لیر سوری در حال حاضر افزایش یافته است.

همچنین افزایش قیمت حبوبات همه را غافلگیر کرده است و به همراه آن قیمت غذاهای محلی نیز افزایش یافته و قیمت یک کیلو عدس از 5 هزار لیر سوری به 15 هزار لیر در سال جاری افزایش یافته است که برابر با دو دلار است.

همچنین قصاب ها از کاهش کار خود در نتیجه افزایش قیمت ها شکایت می کنند و «خالد»، قصابی در سوریه می گوید که شرایط بازار بسیار بد است و میزان فروش به کمتر از نصف کاهش یافته است.

 

منبع
ایندیپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا