اقتصادیخبر اولسیاسی

تاکید وزارت حمل و نقل عراق: پروژه راه آهن با ایران تنها برای انتقال مسافران است

وزارت حمل و نقل عراق بیانیه ای درخصوص پروژه اتصال خط آهن عراق با ایران صادر و تاکید کرد که این پروژه تنها برای انتقال مسافران است.

میدل ایست نیوز: وزارت حمل و نقل عراق بیانیه ای درخصوص پروژه اتصال خط آهن عراق با ایران صادر و تاکید کرد که این پروژه تنها برای انتقال مسافران است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، میثم الصافی، مدیر واحد رسانه ای وزارت حمل و نقل عراق با انتشار بیانیه ای توضیح داد که رویکرد وزیر حمل و نقل واضح است و هیچ شبهه ای در آن وجود ندارد، به گونه ای که بارها تاکید کرده است، بندر فاو، نزدیک ترین نقطه برای محموله های دریایی به سمت اروپا است، از این رو کشورهای صادرکننده تمایل دارند کالاهای خود را از طریق بندر فاو صادر کنند که این امر به معنای تامین منابع اقتصادی گسترده و مهم بیشتری برای خزانه حکومت و فعالیت هزاران کارگر عراقی است.

الصافی افزود که پروژه هایی در نخستین مرحله از بندر فاو در حال انجام است، به دستور و نظارت مستقیم وزیر حمل و نقل عراق انجام می شود و شاهد پیشرفت در اجرای پروژه ها در راستای پایبندی به زمان بندی مشخص شده است.

وی توضیح داد که هزینه حمل و نقل دریایی سه برابر کمتر از حمل و نقل ریلی و زمینی است و تاکید کرد که به یک دلیل نمی توان کالاها را از طریق قطار از طریق ایران صادر کرد، و آن این است که بنادر کشور همجوار، دورتر از مسافت مقرر برای حمل و نقل است، با وجود این، صاحب کالا ترجیح می دهد، صادرات از طریق بندر فاو صورت گیرد تا هزینه ها برای واردکننده کمتر باشد.

الصافی تاکید کرد که جاده توسعه، از لحاظ طراحی با هیچ پروژه اقتصادی توسعه ای در تعارض نیست بلکه هسته توسعه اقتصادی عراق است که به محض اجرای پروژه جاده توسعه و بندر بزرگ فاو، قبله اقتصاد جهانی خواهد شد.

وی تصریح کرد که عراق از همه کشورهای منطقه برای پیوستن به این پروژه که از بندر فاو آغاز می شود و با عبور از 12 استان عراق به مرزهای ترکیه و سپس اروپا می رسد و رابطی بین شرق و غرب است، دعوت کرده است.

مدیر واحد رسانه ای وزارت حمل و نقل عراق با بیان اینکه این پروژه یکی از مهم ترین پروژه های استراتژیک است که مورد اهتمام وزیر حمل و نقل و دولت عراق است، مغالطه ها، شایعات و مطالب گمراه کننده ای که منتشر می شود را تکذیب کرد.

الصافی گفت که عراق یک کشور اقتصادی است که با همه ارتباط دارد اما با شروط اقتصادی عراق و در راستای منافع ملت خود، و این مساله ای است که دولت کنونی بر سر آن کار می کند.

وی افزود که آینده عراق در گروه پروژه توسعه و بندر فاو است و هر آنچه برخلاف آن گفته می شود، چیزی جز سخن گمراه کننده و پوچ نیست.

هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با وزیر حمل‌و نقل عراق از آغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه – بصره و پل متحرک توسط دو کشور بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد.

«مهرداد بذرپاش» در حاشیه دیدار و گفت وگو با «رزاق محیبس السعداوی» وزیر حمل‌و نقل عراق در جمع‌بندی توافق‌های حاصله در خصوص موضوعات مختلف حوزه حمل‌و نقل با اعلام اینکه امروز میزبان وزیر حمل‌و نقل عراق و هیات همراه بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل همجواری با عراق و مرزهای مشترک با آن کشور پروژه‌های قابل توجهی در حوزه حمل و نقل برای گسترش همکاری‌ها در دستور کار دارد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا