اجتماعیسیاسی

ملاحظات نهادهای مدنی عراق درباره پیش نویس قانون «آزادی بیان و تظاهرات»

دیده بان حقوق بشر عراق و ده ها نهاد و فعال مدنی در نامه ای به مجلس عراق، به پیش نویس «قانون آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز» اعتراض کردند.

میدل ایست نیوز: دیده بان حقوق بشر عراق و ده ها نهاد و فعال مدنی در نامه ای به مجلس عراق، به پیش نویس «قانون آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز» اعتراض کردند.

به گزارش «روسیا الیوم» در بیانیه ای که توسط 71 سازمان، احزاب سیاسی نوظهور و فعالان مدنی امضا شد، آمده است: پیش نویس قانون منتشر شده در وب سایت رسمی پارلمان عراق، حاوی تغييرات گسترده و موادی است که ناقض ماده 38 و 19 قانون اساسی عراق است.

در این بیانیه آمده است: از تقویت تلاش های نهادهای دولتی در نظم بخشیدن به آزادی ها حمایت می کنیم، اما این به معنای محدود کردن آنان و تحمیل مواد قانونی زیان بار در یک نظام سیاسی دموکراتیک نیست. بررسی های ما نشان می دهد که بندهایی از پیش نویس قانون با قانون اساسی عراق و اصول بین المللی حقوق بشر مغایرت آشکار دارد.

این بیانیه افزوده: این مغایرت در حالی است که مشاهدات مربوط به پیش نویس قانون مذکور، قانون اساسی عراق و اصول بین المللی حقوق بشر را به عنوان مرجع تشخیص تخلفاتی که قانونگذار عراق در این پیش نویس تعیین کرده است، پذیرفته است.

نگارندگان این نامه از پارلمان عراق خواستند تا رأی گیری در مورد پیش نویس قانون فعلی را متوقف کند. چراکه این قانون مغایر با ماده 38 قانون اساسی عراق و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، و به دنبال تضعیف آزادی در تجمعات است.

آنها همچنین خواستار بازنویسی پیش نویس جدید و مشارکت دادن نهادهای مربوطه در تهیه آن شدند، چراکه به گفته آنان «پیش نویس فعلی به گونه ای تنظیم شده است که مواد غیرمرتبط با آزادی تجمعات را در بر می گیرد، و مجازات هایی را از پیش نویس قانون حذف می کند که هدف آن تنظیم مقررات به جای مجازات است».

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا