خبر اولسیاسی

تظاهرات گسترده در اسرائیل برای شانزدهمین هفته متوالی

ده ها هزار اسرائیلی در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی برای 16 امین هفته متوالی در شهرهای مختلف اسرائیل تظاهرات کردند.

میدل ایست نیوز: ده ها هزار اسرائیلی برای شانزدهمین هفته متوالی به طرح های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای تشدید کنترل بر دادگاه عالی که تحت عنوان اصلاحات قضایی شناخته می شود، تظاهرات کردند.

به گزارش الجزیره، بیش از 30 هزار تظاهرات کننده شب گذشته در خیابان کابلان در مرکز تل آویو اعتراض خود را نشان دادند.

تظاهرات در شهرهای دیگری نظیر حیفا، بئر السبع، قدس، نتانیا، اسدود، هرتسلیا، روش هعین، بیت شیمش، کفار سابا و بات یام نیز با حضور ده ها هزار نفر شکل گرفت.

پلیس اسرائیل در پی این تظاهرات شماری از مسیرها را در مناطق مختلفی به ویژه تل آویو مسدود کرد.

نتانیاهو در برابر این موج از اعتراضات و تظاهرات گسترده، اواخر ماه مارس اعلام کرده بود که طرح اصلاحات قضایی را تا زمان گفت وگو با اپوزوسیون تعلیق کرده اما گفت که از آن دست نخواهد کشید.

در این اصلاحات به دولت، حق کنترل و تعیین قضات دادگاه عالی و به پارلمان حق نقض بسیاری از مصوبات این دادگاه داده می شود.

کابینه اسرائیل قضات فعال در زمینه فعالیت سیاسی را به دخالت فزاینده در فعالیت پارلمان متهم می کند و می گوید اصلاحات قضایی برای بازگرداندن توازن میان دستگاه قضایی و سیاسیون منتخب ضروری است.

منتقدان می گویند این اصلاحات، ضوابط و توازن حیاتی که حکومت دموکراتیک بر آن استوار است را از بین می برد و به دولت قدرت مطلق می دهد.

اسحاق هرتسوگ، رئیس اسرائیل به محض تعلیق این طرح، اعلام کرد که میزبان جلسات گفت وگوی احزاب ائتلاف و اپوزوسیون برای تقریب دیدگاه ها است.

یائیر لاپید، نخست وزیر سابق اسرائیل که در راس اپوزوسیون قرار دارد معتقد است که این طرح به مثابه پایان دموکراسی و آغاز دیکتاتوری در اسرائیل است و آن را کودتای قدرت توصیف می کند در حالی که نتانیاهو می گوید هدف از این طرح بازگرداندن توازن قوا است.

هرتسوگ روز گذشته گفت که این درگیری درخصوص اصلاحات قضایی که بحث برانگیز شده است، خطرناک ترین بحران داخلی در اسرائیل است.

براساس یک نظرسنجی که توسط سازمان کل رادیو و تلویزیون اسرائیل منتشر شده، 53 درصد از شرکت کنندگان معتقدند این طرح به ضرر حکومت است، 60 درصد گفتند که دولت نماینده آنها نیست و 48 درصد گفتند که وضعیت کشور رو به وخامت حرکت خواهد کرد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا