خبر اولدیدگاهسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

آیا بارزانی باز هم در انتخابات ترکیه از اردوغان حمایت می‌کند؟

روابط دوستانه مسعود بارزانی با رجب طیب اردوغان در کشاکش رقابت‌های انتخاباتی ترکیه که کردها نقش پررنگی در آن دارند در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

میدل ایست نیوز: روابط دوستانه حزب دموکرات کردستان و رهبر آن مسعود بارزانی با ترکیه در کشاکش رقابت‌های انتخاباتی ترکیه که کردها نقش پررنگی در آن دارند در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش «العالم الجدید»، دو جبهه اصلی در انتخابات ترکیه فعالیت می‌کنند، در یک سمت حزب عدالت و توسعه و متحدانش و در سمت دیگر احزاب مخالف آن که شامل گروه‌های کرد می‌شود. وضعیتی که مسعود بارزانی متحد اردوغان را در شرایطی سخت قرار داده است. در کنار این دو دستگی، موضوع خودداری ترکیه از دریافت نفت اقلیم کردستان عراق هم به روابط بارزانی و اردوغان آسیب زده است.

در اقدامی کم سروصدا، مسعود بارزانی در اقامتگاه خود در اربیل میزبان «زکریا یاپیچی اوغلو» رئیس حزب فراخوان آزاد کردی ترکیه بود که از متحدان اردوغان دانسته می‌شود. این حزب از احزاب اسلام‌گرای ترکیه با هوادارانی نه چندان زیاد در شهرهای کردنشین ترکیه است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه در این دیدار وضعیت انتخابات پیش روی ترکیه روابط دو حزب بررسی شد.

روابط بارزانی با اردوغان سابقه طولانی دارد و بارزانی در سال 2013 حمایتی گسترده از کارزار تبلیغاتی اردوغان انجام داد و در اقدامی نمادین برای نشان دادن حمایت کردها از اردوغان میتینگی در ولایت دیاربکر برگزار کرد و با استقبال گرم اردوغان که آن زمان برای نخست‌وزیری رقابت می‌کرد مواجه شد.

در این باره «وفا محمد کریم»،  عضو حزب دموکرات کردستان، تأکید می‌کند که سفر رئیس حزب کردی ترکیه به اربیل برای تأثیرگذاری بر کردهای ترکیه است به خصوص که 10 میلیون رأی کردها اهمیت بسیاری در انتخابات دارد.

او ادامه می‌دهد که پیش از این حمایت بارزانی از اردوغان بسیار زیاد بود و در میتینگ‌های انتخاباتی او در شهرهای ترکیه حاضر می‌شد اما اکنون این حمایت کاهش یافته و شاید در حد همین دیدارهای محدود باشد.

وی می‌افزاید که هنوز معلوم نیست که بارزانی برای حمایت از اردوغان دست به اقدام خاصی بزند.

وفا محمد کریم تأکید می‌کند که روابط بارزانی و اردوغان روابط اقتصادی است که مرزهای مشترک و صادرات نفت و فعالیت بیش از 3 هزار شرکت ترکیه‌ای در اقلیم موجب تحکیم آن می‌شود ضمن اینکه آنها در مبارزه با حزب کارگران کردستان با یکدیگر همکاری امنیتی دارند.

او می‌افزاید که حضور بی مهابای ترکیه در خاک اقلیم کردستان و بمباران مناطق گوناگون اقلیم و نیز توقف دریافت نفت و پذیرش فوری حکم دادگاه تجاری بین‌المللی درباره صادرات نفت اقلیم کردستان موجب سرد شدن روابط اردوغان و بارزانی شده و تماس‌های آنان با یکدیگر تقریبا قطع شده است و برای همین نباید انتظار داشت که بارزانی این بار در حمایت از اردوغان وارد عمل شود.

به گفته این عضو حزب دموکرات کردستان، «قلیچدار اوغلو» رقیب اردوغان وعده حل کامل مسئله کردها در ترکیه را داده و اردوغان با گروه‌هایی متحد شده که مخالف کردها هستند و همه اینها معادلات را به هم زده است.

او می‌افزاید که کردها و حزب دموکرات بدشان نمی‌آید که قلیچدار اوغلو برنده انتخابات شود، «چون او هر کاری کند بدتر از اردوغان نخواهد بود، اردوغان بسیاری از فعالان کرد را به زندان انداخت».

از سوی دیگر، «جواد گوک»، تحلیلگر سیاسی ترکیه، تأکید می‌کند که روابط بارزانی و اردوغان تا حد زیادی شخصی است و با وجود پست و بلندهای سیاسی، همکاری‌های بازرگانی آنها ادامه دارد.

او می‌افزاید که بارزانی به عنوان یک چهره محبوب در میان کردهای ترکیه در صحنه سیاسی ترکیه نفوذ دارد اما دیگر مانند سابق مدافع اردوغان نخواهد بود چون رویکردهای قومیتی افراطی در ترکیه دوران اردوغان تشدید شده و حتی اگر آنها ملاقاتی هم داشته باشند احزاب مخالف اردوغان از آن بهره‌برداری خواهند کرد.

به نظر گوک، بارزانی ترجیح می‌دهد که منتظر نتایج انتخابات بماند و بعد از آن موضع‌گیری کند تا روابطش با طرفین رقیب به هم نخورد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در 14 مه جاری برگزار می شود. دو رقیب اصلی در این انتخابات دو ائتلاف هستند که در یک سمت رجب طیب اردوغان و حزب متبوعش، عدالت و توسعه قرار دارد.

در سوی دیگر ائتلاف اپوزیسیون، متشکل از شش حزب جمهوری‌خواه خلق، حزب خوب، حزب سعادت، حزب دموکرات، حزب جهش و حزب آینده تحت عنوان ائتلاف ملت است که کمال قلیچدار اوغلو را به‌عنوان کاندیدای خود در انتخابات معرفی کرده و علیه اردوغان برای مقابله با دیکتاتوری صف‌آرایی کرده‌اند. این نخستین‌بار است که احزاب مخالف اردوغان متحد شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا