اقتصادیخبر اول

تکرار پدیده آتش‌سوزی در زمین‌های کشت گندم عراق

با آغاز فصل برداشت، آتش به جان گندم در اکثر استان های عراق افتاده است، صحنه ای که سوختن گندم کشاورزان طی سال های گذشته را به یاد می آورد.

میدل ایست نیوز: با آغاز فصل برداشت، آتش به جان گندم در اکثر استان های عراق افتاده است، صحنه ای که سوختن گندم کشاورزان طی سال های گذشته را به یاد می آورد.

به گزارش الصباح، پرسش هایی درخصوص دلایل این آتش سوزی ها و عاملان آنها وجود دارد که برخی تاکید می کنند، برخی طرف ها نمی خواهند عراق در زمینه گندم به خودکفایی برسد و می خواهند همواره به واردات گندم نیاز داشته باشد.

در فصل کنونی برداشت، آتش سوزی های زیادی در مزارع گندم در استان های نجف، میسان، صلاح الدین، دیوانیه و المثنی رخ داده و هنوز احتمال آتش سوزی های بیشتر در استان هایی که برداشت را آغاز نکرده اند، وجود دارد.

در همین رابطه اداره دفاع مدنی (آتش نشانی) وزارت کشور عراق کارزاری را تحت عنوان همه ما دفاع مدنی هستیم، برای حفاظت از محصول گندم و جو از آتش سوزی به راه انداخته است.

جودت عبدالرحمن، مدیر روابط عمومی و رسانه اداره کل دفاع مدنی عراق گفت که در این کمپین، بروشورهایی برای راهنمایی کشاورزان توزیع می شود و نشست های برای آگاهی بخشی به آنها درخصوص حفاظت از مزارع در برابر آتش سوزی برگزار می شود.

وی توضیح داد که نیروهای آتش نشانی نیز در مزارع مستقر خواهند شد و این طرح از استان های جنوبی آغاز خواهد شد و سپس به استان های مرکزی و شمالی خواهد رسید.

خشکسالی و کم آبی، منجر به کاهش بسیار مساحت زراعی عراق از جمله در محصول گندم شده است و از طرفی دیگر جنگ روسیه و اوکراین نیز قیمت گندم را افزایش داده است، امری که نیازمند اقداماتی فوری برای حفاظت از مزارع گندم است.

از طرفی دیگر، محمد الخزاعی، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق گفت که این وزارتخانه از ابتدای فصل برداشت گندم و جو، اقداماتی را برای حفاظت از آنها در مقابل آتش سوزی اتخاذ کرده است.

وی اشاره کرد که عراق امسال احتمالا در دو محصول گندم و جو به خودکفایی خواهد رسید و پیش بینی کرد که 5 میلیون تن گندم و جو وارد بازار شود.

پیش از این، محمد الخزاعی، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق گفت: انتظار داریم تولید گندم امسال به بیش از 4 و نیم میلیون تن برسد و این میزان دو برابر تولید گندم عراق در سال گذشته است.

وی افزود: تصمیم وزارت کشاورزی درخصوص افزایش مساحت زیرکشت با انتقاداتی روبرو شد؛ اما فراوانی بارندگی های امسال به شکل گسترده ای در آبیاری محصولات کشاورزی و موفقیت طرح کشاورزی زمستانی تأثیر داشت.

 

همچنین بخوانید

چرا مزارع گندم عراق در آتش می سوزند؟

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا