اقتصادیخبر اولسیاسی

عراق به دنبال احیای خط لوله‌های نفت به عربستان، اردن و سوریه

عراق تلاش دارد در کنار بهره برداری از گاز مشعل در فرآیند تولید نفت، خطوط لوله نفتی را به 3 کشور عربی احیا کند.

میدل ایست نیوز: عراق تلاش دارد در کنار بهره برداری از گاز مشعل در فرآیند تولید نفت، خطوط لوله نفتی را به 3 کشور عربی احیا کند.

به گزارش «الشرق» فرهاد علاءالدین، مشاور نخست وزیر عراق در امور روابط خارجی در حاشیه مجمع اقتصادی قطر گفت: مذاکراتی با عربستان برای احیای خط لوله انتقال نفت که در دهه 1970 فعال بود، در حال انجام است.

وی افزود: مطالعاتی پیرامون ایجاد خط لوله از طریق سوریه و نیز خط لوله بصره-عقبه نیز وجود دارد.

این طرح های عراق در حالی انجام می پذیرد که توقف صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از طریق بندر جیهان ترکیه برای این کشور مشکل ایجاد کرده و به حذف روزانه 450 هزار بشکه از صادرات عراق انجامیده است.

توجیهات تأخیر در ازسرگیری صاردات نفت اقلیم کردستان

مشاور نخست وزیر عراق درباره ازسرگیری صاردات نفت اقلیم کردستان گفت طرف ترک می گوید که مشکلات فنی مانع از این کار است.

عراق پس از پیروزی در دادگاه بین المللی در پرونده صادرات نفت اقلیم کردستان توسط ترکیه و بدون موافقت بغداد، صادرات روزانه حدود 450 هزار بشکه نفت خام را از چاه های کرکوک و از طریق خط لوله به بندر جیهان ترکیه در مارس گذشته متوقف کرد؛ چراکه بغداد، صادرات نفت از سوی اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی می داند.

مشاور نخست وزیر عراق گفت: طرف ترک در ابتدا خواهان مذاکره برای پرداخت غرامت 1.5 میلیارد دلاری تعیین شده توسط دادگاه بود، اما بعدا اعلام کرد که عملیات توقف نفت از طریق خط لوله جیهان به دلیل مشکلات فنی است.

فرصت های بهره برداری از گاز

علاءالدین درباره موضوع گاز نیز گفت که کشورش به دنبال بهره برداری کامل از گاز مشعل در فرآیند تولید نفت است که میزان این گاز در حال حاضر بین هزار و 600 تا هزار و 800 میلیون فوت مکعب است.

حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق روز سه شنبه در حاشیه مجمع اقتصادی قطر گفت که کشورش مشارکتی با شرکت شل برای بهره برداری از گاز مشعل در فرآیند تولید نفت در بصره دارد.

وی گفته که با افتتاح فاز اول این طرح از 400 میلیون فوت مکعب گاز مشعل تا پایان ماه جاری بهره برداری می کند و فاز دوم نیز تا پایان سال انجام می شود.

وی همچنین افزود: مشارکتی با شرکت توتال فرانسه برای بهره برداری از این گاز به میزان 600 میلیون فوت مکعب طی 5 سال وجود دارد.

کشور های تولید کننده نفت در صورت بهره برداری از گاز مشعل طی فرآیند استخراج نفت، قادر به درآمد مازاد 82 میلیارد دلاری در سال هستند.

روسیه، عراق، ایران، امریکا، الجزایر، ونزوئلا و نیجریه، 7 کشوری هستند که در 9 سال اخیر بیشترین گاز مشعل را سوزانده اند.

این 7 کشور سالانه 40 درصد از نفت جهان را تولید می کنند اما در عین حال یک سوم گاز مشعل جهان را نیز می سوزانند.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا