اقتصادیخبر اولسیاسی

افزایش واردات گازوئیل عربستان از روسیه برای تأمین صادراتش به اروپا

خبرگزاری بلومبرگ نوشت عربستان برای جبران صادرات گازوئیل به اروپا، واردات این ماده را از روسیه افزایش داده است.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری بلومبرگ نوشت عربستان برای جبران صادرات گازوئیل به اروپا، واردات این ماده را از روسیه افزایش داده است.

به گزارش «الخلیج آنلاین» بلومبرگ نوشت عربستان میلیون ها بشکه گازوئیل از روسیه وارد می کند و پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گازوئیل از روسیه، به یکی از بزرگترین واردکننده های این ماده از روسیه تبدیل شده است.

این خبرگزاری افزود: ریاض در آوریل گذشته روزانه 174 هزار بشکه گازوئیل از روسیه خریداری کرد و در ماه مه امسال نیز به همین ترتیب بود.

این اتفاق همزمان با تبدیل شدن عربستان به بزرگترین تامین کننده گازوئیل اروپا و پیشی گرفتن از روسیه از فوریه گذشته است.

اما عربستان گازوئیل روسیه را به اروپا عرضه نمی کند تا تحریم های اعمال شده در این حوزه را نقض نکند.

عربستان همچنین در آوریل گذشته از ایالات متحده پیشی گرفت و به دومین صادرکننده بزرگ گازوئیل و سوخت دیزل در جهان تبدیل شد.

پایگاه اویل پرایس در مارس گذشته اعلام کرد پس از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت واردات گازوئیل از روسیه، عربستان شروع به واردات محموله های انبوهی از گازوئیل روسیه کرد.

این کشور بخشی از گازوئیل وارداتی از روسیه را مصرف کرده و بخشی دیگر را پس از پالایش، به بازارهای آسیا و آفریقا، صادرات مجدد می کند.

تحریم های شدید علیه روسیه باعث شده که این کشور ناچار شود که نفت خود را حداقل 30 درصد ارزان‌تر از قیمت معیار نفت برنت بفروشد.

این در حالی است که بر اساس آمارهای شرکت «کپلر»، صادرات نفتی روسیه به امارات 3 برابر شده و به 60 میلیون بشکه در سال 2022 رسیده است.

همچنین روسیه روزانه 100 هزار بشکه (یعنی سالانه بیش از 36 هزار بشکه) به عربستان صادر می‌کند در حالی که صادرات نفتی‌اش به عربستان پیش از جنگ اوکراین صفر بوده است.

نفتا و گازوئیل روسیه با قیمت 60 دلار و 25 دلار در هر تن فروخته می شود که پایین تر از نرخ این دو محصول در کشورهای منطقه است.

بر اساس گزارش ها، مسکو هر تُن نفتا را 60 دلار و هر تُن دیزل را 25 دلار می‌فروشد و این بسیار کم‌تر از هزینه تولید آن در کشورهای عربی است.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا