سیاسی

تسهیل زیارت اربعین، محور مذاکرات ایران و عراق

وزرای ایران و عراق در زمینه بررسی و نهایی‌کردن توافق‌های پیشین در زمینه‌های تسهیل در اعزام هرچه بهتر زائران مراسم اربعین و صدور گذرنامه ویژه اربعین مذاکره کردند.

میدل ایست نیوز: وزرای ایران و عراق در زمینه بررسی و نهایی‌کردن توافق‌های پیشین در زمینه‌های تسهیل در اعزام هرچه بهتر زائران مراسم اربعین و صدور گذرنامه ویژه اربعین مذاکره کردند.

به گزارش «ایرنا» احمد وحیدی و عبدالامیر الشمری وزرای کشور ایران و عراق روز چهارشنبه در وزارت کشور درباره محوریت هماهنگی برای برگزاری هرچه بهتر مراسم جهانی اربعین دیدار و گفت و گو کردند.

وزیر کشور ایران در ابتدای این نشست یکپارچگی، پیشرفت و سربلندی عراق را خواست جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: ایران در جنگ علیه تروریسم و دشمنان عراق همواره در کنار این کشور بوده و خواهد ایستاد.

عبدالامیر الشمری وزیر کشور عراق نیز از جمهوری اسلامی ایران به دلیل ایفای نقش تاریخی در جنگ علیه داعش، تشکر و قدردانی و آمادگی کشورش را برای هرگونه همکاری و هماهنگی در خصوص زیارت اربعین اعلام کرد.

وی همچنین بر آمادگی بغداد برای استقبال از زائران اربعین حسینی تأکید کرد.

وزیر کشور عراق پیش از ظهر امروز در راس هیئتی بلندپایه از مقام های عراقی برای تبادل نظر در ارتباط با روابط دو جانبه، مهمترین موضوعات مربوط به تسهیل سفر اربعین و هماهنگی های لازم در این خصوص وارد تهران شد.

مهمترین محور مذاکرات امروز وزرای کشور ایران و عراق، بررسی و نهایی کردن توافق های قبلی در زمینه های تسهیل در اعزام هرچه بهتر زائران مراسم اربعین و صدور گذرنامه ویژه اربعین، چگونگی و نحوه انتقال وسایل و تجهیزات موکب‌های ایرانی به داخل عراق، مسائل گمرکی، جا به جایی و حمل و نقل زائران با اتوبوس های ایرانی به اولین شهر مرزی عراق، تامین امکانات اولیه برای زایران در محدوده های مرزی دو کشور و افزایش گیت های گذرنامه در خاک عراق برای سرعت بخشیدن به تردد زایران است.

بر اساس توافق های اولیه در اربعین سال جاری قرار است حمل و انتقال وسایل و تجهیزات موکب های ایرانی به داخل عراق از مرزهای شلمچه، خسروی و مهران انجام شود که در این سفر همه موارد مزبور بین دو طرف نهایی می‌شود.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا