اجتماعیخبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

چرا عربستان به دنبال جذب بازیکنان معروف فوتبال است؟

عربستان در راستای توسعه فوتبال خود و جلب توجه جهان، در چارچوب تقویت گردشگری و متنوع‌سازی اقتصادی و همچنین عدم تکیه بر درآمدهای نفت خام، اقدام به جذب بازیکنان مطرح جهان می‌کند.

میدل ایست نیوز: عربستان در چارچوب طرح خود برای گسترش و متنوع سازی اقتصاد و تصویر خود در جهان، ماه ها است که به دنبال جذب معروف ترین بازیکنان فوتبال در باشگاه های خود با قراردادهای با رقم های نجومی است.

به گزارش الخلیج آنلاین، عربستان علاوه بر کریستیانو رونالدو، که در ماه دسامبر به باشگاه النصر و کریم بنزما که به باشگاه الاتحاد پیوست، به دنبال جذب لیونل مسی، ستاره آرژانتینی فوتبال و سایر بازیکنان معروف نظیر لوکا مودریچ، سرجیو بوسکیتس و جوردی آلبا است.

براساس گزارش مجله فوربس امریکا، مسی 36 ساله، پیشنهادی از باشگاه الهلال عربستان معادل 400 میلیون یورو دریافت کرده است.

به نظر می رسد، این اقدامات عربستان در جهت توسعه فوتبال در کشور و جلب توجه جهان به خود در چارچوب طرح هایش برای تقویت گردشگری و متنوع سازی اقتصادی و عدم تکیه بر درآمدهای نفت خام است.

عربستان جذب 100 میلیون گردشگر در سال 2030 را دنبال می کند در حالی که هم اکنون 62 میلیون گردشگر را ثبت کرده است.

عربستان با جذب 100 میلیون گردشگر در میان 5 کشور دارای بیشترین گردشگر در جهان خواهد بود و در صورت تحقق این امر، سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی از 3 درصد به 10 درصد افزایش خواهد یافت.

روزنامه نیویورک تایمز پیشتر گزارش داده بود که عربستان طرحی با حمایت و تامین مالی صندوق حاکمیتی ثروت برای تبدیل لیگ فوتبال این کشور به مقصدی برای برترین استعدادهای فوتبال جهان ارائه داده است.

این روزنامه نوشته است که عربستان با پیشنهاد حقوق سالانه که بالاترین حقوق در تاریخ فوتبال محسوب می شود، ستارگان فوتبال را جذب می کند.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه این قراردادها نیازمند بیش از یک میلیارد دلار حقوق برای حدود 20 بازیکن خارجی است، افزود که بسیاری از این اموال از صندوق حاکمیتی ثروت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ریاست آن را برعهده دارد، تامین شده است.

فرانس پرس نیز در گزارشی نوشته است که عربستان بر روی رونالدو و سایر بازیکنان به عنوان عاملی برای جذب گردشگر سرمایه گذاری کرده است زیرا از یک سو طرفداران او برای دیدنش به منطقه می آیند و از طرفی دیگر تمامی حرکات و تصاویرش خارج از زمین فوتبال به عنوان تبلیغی برای عربستان است.

فرانس پرس در ادامه به عنوان دلیلی بر این ماجرا، عنوان کرده است که فوتبال عربستان، بخش اعظمی از توجه رسانه های ورزشی را به خود جلب کرده و تمام تحرکات رونالدو در عربستان به طور دقیق رصد می شود و این به معنای تبلیغات رایگان برای گردشگری عربستان است که پس از دهه ها، محدودیت های خود را کاهش داده است.

در صورت قرارداد عربستان با مسی نیز، این مساله بازتاب های گسترده ای بر عربستان در سطوح مختلف از جمله ورزشی و گردشگری خواهد داشت.

در همین رابطه عبدالناصر حرب، تحلیلگر و روزنامه نگار ورزشی معتقد است که پیوستن مسی، رونالدو و سایر ستارگان فوتبال به عربستان، بازتاب های متعددی خواهد داشت و این یک معامله سودآور برای عربستان خواهد بود.

وی افزود که حضور مسی و رونالدو در عربستان، توجه طرفداران آنها در جهان را به این کشور جلب می کند، امری که بازده کمپین های تبلیغاتی و سودها را افزایش می دهد.

حرب گفت که پیوستن این ستارگان به فوتبال عربستان بازتاب های گسترده در گروه های مختلف سنی خواهد داشت به گونه ای که خردسالان عربستانی بیش از پیش به فوتبال علاقه مند می شوند و این ورزش بخش گسترده ای از توجه آنها را به خود اختصاص می دهد و این امر قابلیت ها و استعدادهای آنها را طی سال های آینده شکوفا می کند.

این تحلیلگر افزود که رقابت بین باشگاه های النصر و الهلال نیز بیشتر می شود و این امر قدرت لیگ فوتبال عربستان و کارایی بازیکنان را افزایش می دهد.

حرب بیان کرد که فوتبال های عربستان در مهم ترین شبکه های جهانی پخش می شود و رسانه ها به انتقال اخبار رقابت های آن اهتمام خواهند داشت و این به معنای تبلیغات رایگان برای عربستان است.

وی افزود که شاید قرارداد با ستارگان فوتبال جهان، تبلیغ عربستان برای میزبانی جام جهانی فوتبال در پرونده ای مشترک با یونان و مصر باشد.

حرب اشاره کرد که پیوستن این دو بازیکن یعنی مسی و رونالدو به لیگ عربستان، این را به جهان نشان می دهد که عربستان در سطح ورزشی پیشرفت کرده و بر پیشرفت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تمرکز دارد و این امر نشان دهنده حجم پیشرفت عربستان در اجرای چشم انداز 2030 است.

از سوی دیگر احمد ابو قمر، تحلیلگر اقتصادی گفت که عربستان سال ها در جهت متنوع سازی اقتصاد خود در چارچوب چشم انداز 2030 تلاش کرده و دو بخش گردشگری و ورزش را از مهم ترین بخش هایی که بر آن تمرکز کرده، به شمار می آورد.

وی افزود که به نظر عربستان، جذب بازیکنان معروف فوتبال همانند رونالدو و مسی، یکی از مهم ترین راه های برای جلب توجه جهان به سمت کشور و سرمایه گذاری در آن و افزایش شمار گردشگران است.

ابو قمر گفت که تجربه رونالدو بسیار موفق بود به گونه که سهام این باشگاه به میزان 34 درصد افزایش یافت و به 79 میلیون یورو در ژانویه رسید.

وی افزود که تیم های الاتحاد و الهلال نیز به دنبال تکرار این تجربه و جذب بازیکنان معروف هستند تا درآمد بیشتری برای اقتصاد عربستان به ارمغان بیاورند.

این تحلیلگر توضیح داد که این درآمد توسط خود باشگاه و تامین کنندگان مالی آن و طرف های ذینفع به دست می آید و همه این موارد به نفع اقتصاد کل عربستان خواهد بود.

ابو قمر گفت که عربستان طرح های بلندپروازانه ای در بخش فوتبال و گردشگری برای متنوع سازی اقتصاد خود و چشم انداز 2030 دارد و این قراردادها، کانال های بازاریابی و بازوان سرمایه گذاری متعدد عربستان به شمار می رود.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا