سیاسی

کنعانی: امیدواریم اجرای توافق امنیتی ایران و عراق تکمیل شود/ تهران میزبان فیصل بن فرحان

سخنگوی وزارت خارجه ایران بر استقبال تهران از روابط با مصر تأکید کرد و همچنین خواستار تکمیل اجرای توافق نامه امنیتی میان ایران و عراق شد.

میدل ایست نیوز: سخنگوی وزارت خارجه ایران بر استقبال تهران از روابط با مصر تأکید کرد و همچنین خواستار تکمیل اجرای توافق نامه امنیتی میان ایران و عراق شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز (دوشنبه 12 ژوئن) در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤالی درباره اقلیم کردستان عراق گفت: اساسا با دولت عراق مشورت‌های ما همواره مستمر است. مشخصا در ارتباط با موضوع اقلیم کردستان عراق و سفر مقامات عالیرتبه عراق به ایران، اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و دولت عراق در ارتباط تقویت استقرار نیروهای رسمی دولت فدرال عراق در طول مرزهای دو کشور و خلع سلاح نیروهای مسلح در این منطقه بود و ایران امیدوار است شاهد تکمیل اجرای آن توافق و رفع نگرانی‌های ایران و استقرار نیروهای دولت مرکزی عراق در طول مرزهای مشترک باشد.

پیش از این سه منبع عراقی کُرد در اقلیم کردستان عراق فاش کرده بودند که سپاه پاسداران ایران، حضور خود در برخی مناطق مرزی ایران با عراق در مجاورت استان سلیمانیه را تقویت کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره خبر منتشر شده مبنی بر مذاکرات علی باقری و طرف امریکایی در عمان اظهار داشت: با هدف تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم از مساعی جمیله سلطنت عمان و مقام‌های ارشد این کشور که چندین هفته قبل مطرح شده بود استقبال کردیم و در این چارچوب تبادل پیام‌هایی از طریق عمان داشتیم و تبادل پیام‌ها ادامه دارد. ایران از همه امکانات برای تامین منافع مردم استفاده می‌کند. از ابتکارات عمان استقبال کردیم و از ظرفیت عمان به عنوان کشور دوست استفاده کردیم.

کنعانی همچنین گفت: موضع دولت سیزدهم درباره اولویت توسعه روابط با کشورهای همسایه و اسلامی روشن است و در ارتباط با مصر هم همانطور که قبلا تأکید شد و رهبری هم در این ارتباط تصریح کردند در صورت تمایل دولت مصر برای از سرگیری روابط با ایران، حتما از این رویکرد و تمایل استقبال می‌کنیم و در این زمینه گام متقابل را برخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره روابط با عربستان نیز گفت که روند اجرای توافقات ایران و عربستان با شتاب خوب از سوی طرفین پیش رفته و مانعی در روند اجرای توافق وجود نداشته است.

وی افزود: اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان بازگشایی شد. در ارتباط با بازگشایی سفارت و سرکنسولگری عربستان در مشهد زمینه‌ها و بسترهای لازم فراهم شده و براساس دعوتی که امیرعبداللهیان از همتای سعودی خود برای سفر به تهران انجام داده بود در آینده نزدیک شاهد سفر وزیر خارجه عربستان به تهران خواهیم بود.

کنعانی ادامه داد: بر اساس گام‌های مقدماتی که هیأت عربستانی برداشته‌اند، گمان می‌کنیم در آینده نزدیک شاهد گشایش سفارت و سرکنسولگری عربستان باشیم. در شرایط خوبی در روند رسمی روابط هستیم و گفت‌وگوی اخیر دو وزیر مفید و سازنده بود.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا