اقتصادیخبر اولسیاسیمقالات

بزرگ‌ترین پروژه‌های پتروشیمی و گاز در حال احداث در منطقه

در حالی که فعالان زیست‌محیطی بر ضرورت پایان دادن به تولید سوخت فسیلی تأکید می‌کنند، بیش از 600 پروژه در این عرصه در کشورهای خاورمیانه میان سال‌های 2023 – 2027 به بهره‌برداری خواهد رسید.

میدل ایست نیوز: در حالی که فعالان زیست‌محیطی بر ضرورت پایان دادن به تولید سوخت فسیلی تأکید می‌کنند، بیش از 600 پروژه در این عرصه در کشورهای خاورمیانه میان سال‌های 2023 – 2027 به بهره‌برداری خواهد رسید.

مرکز اطلاعات انرژی «Oil & Gas Middle East» از این میان، 81 پروژه حفاری و تولید، 84 پروژه ساخت پالایشگاه، 315 پروژه تأسیسات پتروشیمی است و 141 پروژه نیز به پروژه‌های میان‌دستی صنعت نفت مربوط می‌شود.

در این گزارش به 5 پروژه اصلی در حال اجرا در عرصه سوخت‌های فسیلی بر حسب حجم سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنیم.

مجموعه پتروشیمی امیرال

در دسامبر 2022، غول نفتی عربستان، «آرامکو»، و شرکت فرانسوی «توتال» قرارداد خود برای ساخت تأسیسات پتروشیمی در عربستان را نهایی کردند.

قرار است این مجموعه که امیرال نامیده شده با پالایشگاه فعلی «ساتورب» در منطقه جبیل، در شرق عربستان، ادغام شود.

این تأسیسات امکان تبدیل گاز‌های پالایشگاه‌ها و تولید نفتا و اتان و بنزین و مواد شیمیایی باارزش را دارد و در چارچوب راهبرد آرامکو برای تبدیل سوخت‌های مایع به مواد شیمیایی جای می‌گیرد.

در این پروژه 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که 62.5 درصد آن را آرامکو و 37.5 درصد را توتال تأمین می‌کنند.

اجرای این پروژه در 3 ماهه نخست 2023 آغاز شده و قرار است در 2027 به بهره‌برداری برسد.

کوه‌های خف

در دسامبر 2021، شرکت توسعه نفت عمان پروژه کوه‌های خُف را به ارزش 2.6 میلیارد دلار آغاز کرد.

این پروژه در زمینی به وسعت 1.68 کیلومتر مربع اجرا می‌شود و اوج توان تولیدی آن 20 هزار بشکه نفت خام و 5 میلیون مترمکعب گاز در روز خواهد بود.

این اولین پروژه عمانی است که همه نیروی کار آن را از طراحی تا اجرا و بهره‌برداری عمانی‌ها تشکیل می‌دهند که بیش از 1200 نیروی کار در مرحله ساخت‌وساز می‌شود.

پروژه گاز طبیعی کنگو

شرکت ایتالیایی «انی» پروژه گاز مایع طبیعی کنگو را راه‌اندازی کرده که هدف از آن استخراج گاز از میدان‌های گازی دریایی کنگو به منظور صادرات آن به اروپاست.

انی تأکید کرده که ظرفیت این تأسیسات تا سال 2025 به 3 میلیون تُن در سال خواهد رسید.

پروژه پتروشیمی نبراس

پروژه نبراس یک پروژه مشترک میان عراق و شرکت شل است که بزرگ‌ترین کارخانه پتروشیمی منطقه با هزینه 8.5 میلیارد دلار خواهد بود.

ظرفیت تولید این کارخانه که در بصره احداث می‌شود 1.8 میلیون تُن در سال است و قرار است سالانه 1.4 میلیارد دلار سود خالص داشته باشد که آن را به چهارمین تأسیسات پتروشیمی بزرگ جهان تبدیل می‌کند.

49 درصد سهم این پروژه متعلق به شرکت شل و 51 درصد متعلق به وزارتخانه‌های نفت و صنایع عراق است.

قرارداد این پروژه در سال 2015 امضا شد اما به علت مشکلات داخلی در عراق اجرای آن به تأخیر افتاد.

بهره‌برداری از این پروژه به عراق امکان استفاده از امکانات عظیم گازی و راه‌اندازی پروژه‌های بیشتری در بصره را می‌دهد و این کشور را به یک قطب پتروشیمی در جهان تبدیل می‌کند.

پالایشگاه شارجه

شرکت هندی «اینفینت ماینینگ» در حال احداث یک پالایشگاه به وسعت 200 هزار فوت مربع در منطقه آزاد حمریه در امارت شارجه امارات متحده عربی است.

این پالایشگاه ظرفیت پالایش روزانه 10 هزار بشکه و سالانه 3.6 میلیون بشکه را دارد.

پیمانکار هندی در نظر دارد که برای افزایش حضور خود در امارات این پروژه را توسعه دهد و مخازن بیشتری را در این منطقه فراهم کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا