اقتصادیخبر اول

پروژه 8.5 میلیارد دلاری صنایع پتروشیمی «نبراس» عراق در آستانه افتتاح

پس از گذشت 8 سال از موانع و تشریفات اداری، عراق هم اکنون به موعد راه اندازی پروژه عظیم صنایع پتروشیمی «نبراس» در استان بصره نزدیک می شود.

میدل ایست نیوز: پس از گذشت 8 سال از موانع و تشریفات اداری، عراق هم اکنون به موعد راه اندازی پروژه عظیم صنایع پتروشیمی «نبراس» در استان بصره نزدیک می شود.

به گزارش «الصباح»، «حسین محمد علی»، مدیر این پروژه گفت که توان تولیدی این طرح دربردارنده تولید یک میلیون و 820 هزار تن از محصولات پتروشیمی مختلف است.

وی اظهار کرد که هزینه تقریبی این طرح به 8 میلیارد و 540 میلیون دلار می رسد و احتمالا سالانه 1.4 میلیارد دلار سود خواهد داشت.

سهم بخش دولتی عراق در این پروژه 51 درصد است که بین وزارت نفت و وزارت صنعت تقسیم شده و شرکت محصولات پتروشیمی «شل» 49 درصد سهم دارد.

مدیر این پروژه در ادامه گفت که مقدمات پروژه نبراس در ژانویه 2015 به موجب مصوبه هیئت دولت آغاز شد.

او گفت که این پروژه منافع بزرگی برای عراق خواهد داشت و بصره را تبدیل به شهری مهم برای سرمایه گذاران جهان می کند.

حسین محمد علی افزود که این پروژه با استفاده از مازاد گاز طبیعی باعث جذب سرمایه های خارجی می شود و حدود 40 هزار فرصت شغلی در زمان بهره برداری ایجاد می کند.

همچنین وی تصریح کرد که پروژه نبراس توجه ویژه ای به خطوط حمل و نقل و راه آهن و احداث کارخانه های پلاستیکی در بصره و سایر استان ها دارد.

حسین افزود که منطقه ای که پروژه در آن احداث می شود پیشرفت زیادی خواهد کرد و هیئت دولت مصوبه ای را به منظور حمایت از قیمت گاز این پروژه ارائه کرده است.

پیش از این منابع عراقی گفته بودند که توان برنامه‌ریزی شده پروژه نبراس در تولید ماده « پلی اتیلن» چیزی در حدود یک میلیون و 800 هزار تُن در سال برآورد می‌شود؛ پلی اتیلن ماده‌ای است که در بازارهای جهانی متقاضی بسیاری دارد و می تواند درآمد مالی خوبی نصیب خزانه دولت عراق کند و موجب اشتغالزایی بیش از 30 هزار نفر شود.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا