اقتصادیسیاسی

منابع اسرائیلی: ساکنان غزه به زودی امکان سفر به ترکیه از فرودگاه «رامون» را می‌یابند

کانال 12 اسرائیل گزارش داد كه پیش بینی می شود دولت اسرائیل برای اولین بار با سفر ساکنان نوار غزه به ترکیه از طریق فرودگاه رامون (در نزدیکی ایلات) به جای اردن موافقت کند.

میدل ایست نیوز: کانال 12 اسرائیل گزارش داد كه پیش بینی می شود دولت اسرائیل برای اولین بار با سفر ساکنان نوار غزه به ترکیه از طریق فرودگاه رامون (در نزدیکی ایلات) به جای اردن موافقت کند.

به گزارش «النهار» منابع آگاه به این کانال اسرائیلی گفتند: پیش بینی ها حاکی از آن است که اولین پروازی که مسافران را از غزه به ترکیه انتقال می دهد، در ژوئیه پیش رو انجام خواهد شد.

این منابع اشاره کردند که این امر وابسته به موافقت دستگاه های امنیتی و مقامات سیاسی اسرائیل است و این پرواز در چارچوب یک برنامه آزمایشی است که ممکن است بعدا تایید نهایی شود.

کانال 12 اسرائیل افزود: دستگاه های امنیتی اسرائیل به دنبال بررسی این طرح و آمادگی برای احتمال اجرای بازرسی های امنیتی شدید از مسافران ورودی از غزه، پیش از سوار شدن به هواپیما هستند.

این کانال تاکید کرد که مسافران ساکن نواز غزه، با اتوبوس از گذرگاه بیت حانون (ارز) به فرودگاه رامون منتقل می شوند.

کانال فوق به نقل از منابعی که گفته فلسطینی هستند اعلام کرد: طبق مجوز امنیتی ویژه که توسط مقامات اسرائیلی صادر شده، این پروازها برای ساکنان بالای 35 سال نوار غزه مجاز خواهد بود.

یک سال پیش سازمان فرودگاه های اسرائیل اعلام کرد که فلسطینی های ساکن کرانه باختری می توانند از فرودگاه رامون به ترکیه سفر کنند.

در همان زمان «موسی رحال»، سخنگوی وزارت حمل و نقل فلسطین استفاده از فرودگاه اسرائیلی رامون برای انتقال فلسطینیان را غیر قابل قبول دانست و خواستار پایبندی اسرائیل به تعهداتش شد.

وی گفت که به موجب توافق‌نامه‌های بین‌المللی، اسرائیل متعهد است که فرودگاه بین‌المللی قدس (قلندیا) را به فلسطینیان تحویل دهد و فرودگاه بین‌المللی غزه را هم بازسازی کند و اجازه ساخت فرودگاه جدیدی در کرانه باختری را بدهد که همه آنها توسط فلسطینیان اداره شود.

او گفت که اسرائیل به هیچ یک از این تعهدات خود عمل نکرده و افزود که فلسطین مخالف ایده اختصاص فرودگاه رامون به فلسطینیان است.

این مقام فلسطینی تأکید کرد که فرودگاه رامون فقط برای اسرائیل منافع مالی دارد و نقض حاکمیت فلسطین است و به لحاظ اقتصادی به ضرر فلسطین و اردن و اقدامی در مسیر تحکیم آپارتاید اسرائیل است.

وی گفت که فلسطینی‌ها هیچ دسترسی‌ای به اطلاعات مسافرانی که از فرودگاه رامون پرواز می‌کنند ندارند و ممکن است افراد تحت پیگرد قضائی بتوانند از طریق آن از کشور فرار کنند.

مقامات اسرائیلی در پی فشارهای امریکا در این زمینه، طرحی آزمایشی را برای سفر فلسطینی ها از فرودگاه رامون به اروپا راه اندازی کرده بودند که اولین پرواز آن به لارناکای قبرس در 22 اوت 2022 انجام شد.

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا