اقتصادیخبر اولسیاسی

بهبود ذخایر آبی عراق با رهاسازی جریان آب در کارون

وزیر منابع آبی عراق اعلام کرد که رهاسازی جریان آب در رودخانه کارون به شط العرب از سوی ایران باعث افزایش چشمگیر ذخایر آب کشاورزی و شرب در عراق شده است.

میدل ایست نیوز: وزیر منابع آبی عراق اعلام کرد که رهاسازی جریان آب در رودخانه کارون به شط العرب از سوی ایران باعث افزایش چشمگیر ذخایر آب کشاورزی و شرب در عراق شده است.

به گزارش روزنامه رسمی «الصباح»، «عون ذیاب» وزیر منابع آبی عراق، گفت که از آغاز فصل بهار گذشته ایران جریان آب در رود کارون به سمت شط العرب را به میزان 50 متر مکعب در ثانیه رها کرده و این موجب بهبود وضعیت آبی عراق شده است.

وی افزود که این جریان آب باعث کاهش شوری شط‌العرب و جلوگیری از پیش آمدن آب‌های آزاد در این رودخانه شده و امکان استفاده از آب این رودخانه برای کشاورزی و شرب را ممکن کرده است.

گفته ذیاب، وزارت منابع آبی این آب را به مناطقی که دچار خشکسالی شدید شده بودند از جمله مناطقی در العماره و هور الحویزه و هورهای مرکزی هدایت کرده است.

وی تأکید کرد که جریان آب در رودخانه کارون موجب افزایش ذخایر آبی در رودخانه کرخه نیز شده است.

وزیر منابع آبی عراق ادامه داد که ایران همچنین جریان آب را در رودخانه دیالی نیز رها کرده و بدین ترتیب منطقه سیروان و سد دربندیخان نیز از ذخایر آب برخوردار شده‌اند و ذخایر آب دریاچه سد دربندیخان هم‌اکنون با 600 میلیون متر مکعب افزایش به یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی افزود که ذخایر آبی سد حمرین بر رودخانه دیالی نیز از 100 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 300 میلیون متر مکعب در سال جاری رسیده و این باعث شده که وزارت کشاورزی بعد از 2 سال توقف کشاورزی به علت خشکسالی، امسال در برنامه کشاورزی فصل زمستان قرار بگیرد هرچند هنوز این برنامه تصویب نشده است.

هفته گذشته، یونیسف هشدار داد که تشدید کم آبی و آلودگی آن عواقب وخامت باری را برای خانواده های عراقی، اقتصاد و اکوسیستم به همراه خواهد داشت.

این سازمان اعلام کرد که ناکامی در کاهش خطرات کم آبی می تواند در افزایش فقر و عدم امنیت غذایی و بیکاری نقش داشته باشد و در نهایت به مشکلاتی در سطح گسترده در منطقه منجر شود.

یونیسف خواستار پذیرش اولویت دولت در مدیریت منابع آبی و فرصتی برای اصلاحات در عراق شد.

سازمان یونیسف بیان کرد که همانند عراق، ترکیه، ایران و سوریه از کشورهای دارای تنش آبی بالا هستند و انتظار می رود چالش های مرتبط با مدیریت آب های فرامرزی با افزایش تقاضای منابع آبی ادامه داشته باشد.

یونیسف افزود که مهم است عراق منابع آبی موجود از جمله آب های زیرزمینی، رودها و آب باران را به صورت کارآمدتر و موثرتر  مدیریت کند.

سازمان یونیسف اشاره کرد که عراق به تخصیص اموال کافی برای پژوهش، نوآوری و فناوری های فعال برای مدیریت یکپارچه منابع آبی نیاز دارد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا