اقتصادیخبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

حرکت ترکیه و عربستان به سمت گسترش همکاری صنعتی فیمابین

همزمان با تلاش‌ها برای افزایش حجم مبادله تجاری و سرمایه‌گذاری، عربستان و ترکیه طی ماه‌های گذشته مذاکراتی داشتند که طی آن راه‌ها و فرصت‌های همکاری در حوزه‌های صنعتی را نیز بررسی کردند.

میدل ایست نیوز: با پیشرفت گسترده روابط سیاسی و اقتصادی عربستان و ترکیه، فرصت هایی برای گسترش همکاری صنعتی بین دو کشور در زمینه های مختلف همزمان با تلاش ها برای افزایش حجم مبادله تجاری و سرمایه گذاری بین عربستان و ترکیه، به وجود آمد.

به گزارش الخلیج آنلاین، عربستان و ترکیه طی ماه های گذشته، مذاکراتی داشتند که طی آن راه های همکاری در حوزه های صنعتی را بررسی کردند؛ امری که سوالاتی را پیرامون فرصت های صنعتی دو کشور به وجود آورده است.

روابط اقتصادی مستحکم

خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان در ماه دسامبر سال گذشته گفت که عربستان به ترکیه به عنوان یکی از بارزترین مقاصد سرمایه گذاری می نگرد.

وزیر سرمایه گذاری عربستان ضمن درخواست از شرکت های ترکیه ای برای سرمایه گذاری در عربستان، گفت که ترکیه و عربستان دو اقتصاد بزرگ منطقه هستند و برای گسترش سرمایه گذاری های فزاینده تلاش می کنند.

تا ماه مارس سال جاری، هزار و 140 شرکت سرمایه گذاری عربستانی در ترکیه و 390 شرکت سرمایه گذار ترکیه ای در عربستان وجود داشت و سرمایه گذاری ها بر ساخت و ساز، تولید، تجارت عمده و خرده و رستوران ها متمرکز بود.

عربستان در سطح کشورهای عضو شورای همکاری پس از قطر و امارات از لحاظ حجم سرمایه گذاری در ترکیه با 2 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارد.

تقویت همکاری صنعتی

در تازه ترین اقدام در راستای همکاری صنعتی، بندر بن ابراهیم الخریف، وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان در 28 اوت با هدف تقویت فرصت های همکاری دو کشور در بخش صنعتی و معادن به آنکارا سفر کرد.

در جریان این سفر، عربستان و ترکیه، یادداشت تفاهمی امضا کردند که زمینه را برای همکاری بین دو کشور در زمینه معادن هموار می کند.

آلب ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت که با همتای عربستانی خود دیدار کرده و دو طرف این یادداشت تفاهم را امضا کردند.

بیرقدار توضیح داد که این توافقنامه شامل همکاری در حوزه فلزات حیاتی لازم در حوزه هایی نظیر خودروهای برقی و پنل های خورشیدی می شود.

سال های اندکی است که عربستان در راستای تزریق سرمایه گذاری های گسترده در حوزه معادن در چارچوب استراتژی است برای متنوع سازی منابع درآمدی کشور اقدام می کند.

عربستان هم اکنون 40 درصد از بازار فلزات و معادن خاورمیانه و آفریقا را با 60 میلیارد ریال معادل 16 میلیارد دلار در دست دارد.

وزیر صنعت و معادن عربستان در 26 سپتامبر سال گذشته گفت که عربستان به دنبال راه اندازی ثروت معدنی به ارزش حدود 1.3 تریلیون دلار است.

وی اشاره کرد که عربستان در راستای جذب شرکت های بزرگ معادن که دارای تجربه هستند و سرمایه گذاری برای استخراج فلزات از صحرا تلاش می کند.

از طرفی دیگر وزیر انرژی و منابع ترکیه گفت که با الخریف در زمینه سرمایه گذاری های متقابل رایزنی کرده است.

وی به اهتمام عربستان به هیدروژن سبز و انرژی بادی و به خصوص پنل های خورشیدی اشاره کرد.

پس از بیرقدار، عمر بولات، وزیر بازرگانی ترکیه نیز گفت که کشورش با عربستان طی روزهای آتی یادداشت تفاهم همکاری در حوزه اقتصادی امضا خواهد کرد.

بولات گفت که طرحی قوی برای افزایش تجارت بین عربستان و ترکیه به ویژه سرمایه گذاری های متقابل در بخش تولید اجرا خواهیم کرد و در این چارچوب طی روزهای آتی یادداشت تفاهم همکاری در حوزه استراتژی های صادرات و مشارکت بخشی امضا خواهیم کرد.

وی توضیح داد که کشورش به همکاری با عربستان برای سرمایه گذاری بیشتر شرکت های ترکیه ای در پروژه های عربستان در چارچوب استراتژی صنعت ملی و معادن و چشم انداز 2030 عربستان از طریق همکاری نوپا بین دو کشور پس از سفر اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به جده ادامه می دهد.

صنایع نظامی

همکاری عربستان و ترکیه به بخش صنایع غیرنظامی خلاصه نمی شود بلکه شرکت های عربستانی و ترکیه ای، توافقنامه ها و یادداشت های تفاهمی در حوزه صنایع دفاعی امضا کردند.

از جمله این توافقنامه ها می توان به امضای توافق میان شرکت بایکار متخصص در زمینه پهپاد با شرکت صنایع نظامی عربستان و حوزه تولید داخلی و انتقال فناوری اشاره کرد.

شرکت های اسیلسان و روکیتسان ترکیه نیز یادداشت های تفاهمی با شرکت عربستانی سیستم های مکانیکی برای بومی سازی فناوری در عربستان امضا کردند.

منافع ترکیه

احمد الزیات، کارشناس مسائل اقتصادی و تاجر مصری درباره رویکردهای سرمایه گذاری صنعتی بین ترکیه و عربستان طی مرحله آتی گفت که دوره اقتصادی ترکیه پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، بسیار متفاوت است.

الزیات افزود که سیاست اقتصادی کنونی ترکیه، حول محور افزایش سرمایه گذاری های صنعتی خارجی به ویژه با وجود برخی فشارها بر پول محلی کشور است.

وی تصریح کرد که ترکیه تلاش می کند در کشورهای خارجی به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری و به طور مشخص عربستان سرمایه گذاری کند و عربستان نیز در 5 سال اخیر توانسته یکی از بهترین کشورهای جذب کننده سرمایه گذاری های خارجی باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت که اکثر کشورهای جهان سعی دارند در پی حضور شمار زیادی از پروژه های بزرگ در عربستان در این کشور سرمایه گذاری کنند و در سایه فشارها بر پول ترکیه نیز دولت ترکیه تلاش می کند برای شرکت ها و کارخانه های ترکیه ای فرصت های سرمایه گذاری خارج از کشور ایجاد کند تا از این طریق پول نقد به کشور وارد شود.

وی افزود که عربستان سعی در تقویت سرمایه گذاری ها با ترکیه دارد به ویژه با توجه به اینکه آنکارا تجربه قوی در زمینه صنعت و تجهیزات الکترونیک دارد.

ترکیه صنایع پیشرفته ای دارد و در برخی بخش ها نظیر خودرو، تجهیزات الکترونیک، مواد غذایی و کالاهای مصرفی پیشگام است.

عربستان نیز صنایع پیشرفته ای دارد و بر بخش های نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع غذایی و ساخت و ساز متمرکز است.

فرصت های صنعتی بسیار

منیر سیف الدین، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره فرصت های همکاری صنعتی بین دو کشور گفت که ترکیه و عربستان روابط سیاسی و اقتصادی مستحکمی دارند و توافقنامه های دوجانبه ای طی سال های اخیر برای تقویت همکاری در بخش های مختلف از جمله سرمایه گذاری و صنعت امضا کردند.

سیف الدین در گفت وگو با الخلیج آنلاین گفت که صنایع تبدیلی از مهم ترین فرصت های همکاری بین دو کشور است چرا که شرکت های ترکیه ای و عربستانی می توانند در این بخش نظیر صنعت خودرو، تجهیزات برقی و نساجی همکاری کنند.

وی اشاره کرد که رویکرد عربستان و ترکیه بیشتر به سمت صنایع تکنولوژی نظیر الکترونیک و نرم افزار مایل است و ما شاهد پیشرفت در این حوزه طی مرحله آتی خواهیم بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد که صنایع سبز نظیر صنایع مرتبط با انرژی تجدیدپذیر از جمله هیدروژن سبز، انرژی باد و پنل های خورشیدی نیز برای همکاری بین دو کشور وجود دارد.

به گفته سیف الدین، صنایع معدنی نیز یک مقصد مهم برای همکاری ترکیه و عربستان است به گونه ای که عربستان به صورت پیوسته به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی برای فعالسازی و گسترش بخش معادن است.

وی معتقد است که سرمایه گذاری های صنعتی عربستان در ترکیه، عوامل جذب زیادی خواهد داشت که بارزترین آن نیروی کار کم هزینه، زیرساخت صنعتی پیشرفته و موقعیت جغرافیایی استراتژیک ترکیه میان اروپا و آسیا است.

سیف الدین گفت که اما عربستان نیز ویژگی های جذب سرمایه گذاری صنعتی مهمی دارد و مهم ترین آن ثروت منابع طبیعی و بازار مصرفی گسترده است.

به گفته این تحلیلگر، عربستان همچنین محیط سرمایه گذاری مناسبی از طریق زیرساخت ها و قوانینی دارد که سرمایه گذاری را تسهیل می کنند.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا