سیاسی

یک خبرگزاری ایرانی از آغاز روند خلع‌سلاح مخالفان ایران در اقلیم کردستان عراق خبرداد

خبرگزاری تسنیم از آغاز روند برچیده‌شدن مقر گروه های کُرد مخالف ایران در اقلیم کردستان عراق خبر داد.

میدل ایست نیوز: به گزارش خبرگزاری تسنیم، روند برچیده‌شدن مقر گروه های کُرد مخالف ایران در اقلیم کردستان عراق آغاز شده است.

یک منبع آگاه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم، باتوجه به نزدیک شدن به پایان اولتیماتوم ایران به عراق برای خلع‌سلاح گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان، از آغاز روند جمع‌آوری مقرهای این گروهک‌‌ها در اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به‌گفته این منبع آگاه، این روند از ساعاتی پیش آغاز شده و قرار است تمام پایگاه‌های گروه های کُرد مخالف ایران شامل کومله، پاک،‌ پژاک و حزب دموکرات کردستان در جدار مرز ایران و دیگر نقاط اقلیم کردستان عراق در نزدیکی ایران برچیده شود و این گروه ها در یک اردوگاه در عمق خاک اقلیم شمال عراق ساماندهی شوند.

وی ادامه داد: پس از این مرحله، گروه ها به‌صورت کامل خلع‌سلاح خواهند شد و در غیر این صورت، (اگر مقرهای گروه ها به‌درستی برچیده نشود و یا برخی از آنها از این اقدام خودداری کنند)، ما به وضعیت قبل از توافق بازمی‌گردیم و به وظیفه خود برای پاسداری از امنیت کشور عمل خواهیم کرد.

در پی نزدیک شدن به پایان اولتیماتوم ایران به عراق برای خلع‌سلاح گروه‌های کرد مخالف ایران در اقلیم کردستان، برخی گزارش‌های مردمی و ویدئوهای دریافتی از شهروندان نشان می‌دهد که نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران در حال اعزام بخشی از تجهیزات زرهی خود به این منطقه از ایران است.

همچنین فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق امروز چهارشنبه به ایران سفر کرده و در نشست خبری با همتای ایرانی خود گفت: به توافق‌نامه امنیتی با ایران متعهد هستیم و پیاده‌سازی آن 2 روز دیگر تمام می‌شود.

وی تاکید کرد که در خصوص توافقنامه امنیتی، با توجه به قانون اساسی که اجازه نمی‌دهد گروهی از خاک عراق علیه دیگر کشورها استفاده کند گفت‌وگو کردیم. همکاری امنیتی بین ایران و عراق بر اساس قانون اساسی ما صورت می‌گیرد. نقشه راه وضع شد و ما به این برنامه متعهد هستیم. تلاش می‌کنیم به هدف نهایی یعنی خلع سلاح گروه‌های تروریستی دست پیدا کنیم.

وزیر خارجه عراق گفت که رسانه‌های ایران می‌توانند سفری برای بازدید از روند اجرای توافقنامه امنیتی داشته باشند.

منبع
تسنیم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا