خبر اولسیاسی

توافق امنیتی ایران و عراق، محور مذاکرات وزیر داخله اقلیم با الاعرجی و پلاسخرت

مشاور امنیت ملی عراق، وزیر داخله اقلیم کردستان و نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق در اربیل دیدار و درباره شماری از مسائل امنیتی از جمله توافق امنیتی عراق و ایران رایزنی کردند.

میدل ایست نیوز: ریبر احمد، وزیر داخله اقلیم کردستان عراق امروز دوشنبه میزبان قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و جنین هنیس پلاسخرت، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق بود.

به گزارش کردستان 24، در این نشست که در مقر وزارت داخله اقلیم کردستان عراق برگزار شد، سه طرف سازوکار اجرای توافقنامه امنیتی عراق و ایران را بررسی کردند.

یکی از بندهای توافقنامه، مساله نظارت بر مرزهای مشترک ایران و عراق است که در نشست امروز بررسی شد.

سه طرف شماری از مسائل امنیتی و مرحله پس از اجرای توافقنامه امنیتی را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار کردستان 24، یکی از بندهای توافقنامه، ایجاد اردوگاهی تحت نظر سازمان ملل برای پناه دادن به افرادی است که از ایران به اقلیم کردستان می آیند.

همزمان یک مقام کرد به پایگاه «العربی الجدید» گفت که این هیئت امنیتی و نظامی امروز به منطقه مرزی با ایران و به طور خاص منطقه «پرادوست» که مرکز اصلی شبه‌نظامیان کرد مخالف ایران بوده خواهد رفت.

پیش از این قاسم الاعرجی، به دستور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق طی سفری به اربیل رفته بود.

پیش از این، یک منبع آگاه در دولت اقلیم کردستان عراق گفت کە حزب دمکرات کردستان ایران پس از سه دهه مقر اصلی خود در کویسنجق معروف به “قلعه دمکرات” را ترک کردە است.

تخلیە مقر اصلی حزب دمکرات کردستان ایران در حالی صورت می‌گیرد کە این حزب در روزهای گذشتە از مواضع خود در مناطق کوهستانی “بەربزین”، “سەقەر” و “هەلگورد” در نواحی مرزی اقلیم کردستان عراق با ایران، عقب‌نشینی کردە و نیروهای پیشمرگه خود را در عمق خاک اقلیم مستقر کردە بود.

به جز حزب دمکرات کردستان ایران، حزب کوملە کردستان ایران و حزب کوملە زحمتکشان کردستان نیز از مواضع خود در نواحی مرزی با ایران عقب کشیدەاند.

گروه های شبه‌نظامی کرد در مناطق کردنشین شمال عراق مستقر هستند و ایران آنها را به اقدام علیه امنیت داخلی خود متهم می‌کند.

ایران فردا سه شنبه (19 سپتامبر) را آخرین موعد برای اجرای این توافق امنیتی با عراق برای خلع سلاح گروه های مخالف خود در اقلیم کردستان اعلام کرده است.

منبع
کردستان 24

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا