اقتصادیخبر اول

قرارداد توسعه بزرگ‌ترین میدان گازی عراق به شرکت اوکراینی واگذار می‌شود

معاون امور استخراج وزارت نفت عراق خبر داد که قرارداد توسعه میدان گازی عکاز تا چند روز آینده به یک شرکت اوکراینی واگذار خواهد شد.

میدل ایست نیوز: معاون امور استخراج وزارت نفت عراق خبر داد که قرارداد توسعه میدان گازی عکاز تا چند روز آینده به یک شرکت اوکراینی واگذار خواهد شد.

به گزارش روزنامه رسمی «الصباح» عراق، «باسم محمد خضیر» معاون امور استخراج وزارت نفت عراق تأکید کرد که تا چند روز آینده توسعه میدان گازی عکاز در غرب استان رمادی به یک شرکت اوکراینی واگذار خواهد شد و افزود که این واگذاری با رعايت استانداردهای جهانی انجام خواهد شد.

وی افزود که هدف از توسعه این میدان گازی رسیدن به تولید 400 فوت مکعب در روز است.

خضیر ادامه داد که بعد از یک دهه از متوقف ماندن پروژه تولید گاز از میدان گازی عکاز به علت خودداری شرکت کره‌ای کوگاز از اجرای پروژه پس از حملات تروریستی در سال 2014، اکنون عراق بهره‌برداری از دومین میدان گازی خود را آغاز می‌کند.

وی افزود که عراق پیش از این بهره‌برداری از میدان گازی السیبه در بصره را نیز به شرکت توتال واگذار کرده بود.

پیش از این، یک عضو کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق، گفته بود که به جای شرکت «کوگاز»، دو شرکت ارمنستانی و اوکراینی در حال رقابت برای امضای قرارداد نهایی هستند.

این مقام افزود که می‌توان حدس زد که این میدان گازی به یکی از منابع اصلی تأمین گاز برای نیروگاه‌های برقی مرکز و جنوب و غرب عراق تبدیل شود.

وی گفت که منطقه غربی عراق بر خلاف مناطق جنوبی و مرکزی سرشار از ذخایر گازی است و نشانه‌هایی از وجود ذخایر گازی در استان‌های کربلا و نجف و مثنی هم دیده می‌شود.

در ماه مه گذشته عراق به شرکت عربستانی آرامکو پیشنهادی با تسهیلات بالا ارائه کرد تا در این میدان سرمایه‌گذاری کند و به تولید 400 فوت مکعب در روز برسد به خصوص که این میدان گازی در نزدیکی میدان‌های عربستان است و کیفیت گاز آن با آنچه در عربستان یافت شده مشابهت دارد.

میدان گازی عکاز در جنوب شهر قائم بزرگ‌ترین میدان گازی کشف‌شده عراق است که 5.3 هزار میلیارد فوت مکعب ذخایر گازی دارد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا