خبر اولسیاسی

شاخص‌ترین فرمانده ترورشده قسام از آغاز عملیات طوفان الاقصی/ «ایمن نوفل» که بود؟

جنگنده‌های اسرائیل روز گذشته «ایمن نوفل»، از فرماندهان ارشد گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی ـ حماس) را در اردوگاه البریج در مرکز نوار غزه هدف قرار دادند.

میدل ایست نیوز: جنگنده‌های اسرائیل روز گذشته «ایمن نوفل»، از فرماندهان ارشد گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی ـ حماس) را در اردوگاه البریج در مرکز نوار غزه هدف قرار دادند.

به گزارش «الجزیره» گردان‌های القسام در بیانیه‌ای شهادت «ایمن نوفل» را تأیید و فیلمی از لحظه ترور وی نیز منتشر کرد.

ایمن نوفل تاکنون بارزترین و بلندپایه‌ترین شخصیت فلسطینی است که با گذشت 11 روز از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه پس از عملیات طوفان الاقصی به شهادت رسیده است.

بر اساس اطلاعات موجود، ایمن نوفل از سال‌ها پیش مسئول فرماندهی تیپ میانی گردان‌های القسام را بر عهده داشته و عضو شورای نظامی القسام است و از وی به شخصیتی «مقتدر و مؤثر» یاد شده است.

در بیانیه حماس در تسلیت شهادت ایمن نوفل اشاره شده که وی از فرماندهان دست‌اندرکار در عملیات طوفان الاقصی در مرحله طراحی و اجرا بوده است.

پس از عملیات «سیف القدس» در مه 2021، نوفل در بیانیه‌ای تأکید کرد که نیروهای مقاومت «در پرونده اسرا حرف اصلی را خواهند زد و به دشمن می‌گوییم که دیوارها و اقدامات مهندسی در مرز غزه کمکی به حفظ امنیتش نمی‌کند و ما مسئله اسرا را در رأس اولویت‌های خود قرار داده‌ایم».

در ژوئن گذشته نیز نوفل در گفت‌وگو با «الجزیره» تأکید کرد که هرگونه درگیری پیش رو با اشغالگران اسرائیلی با تصمیم دسته‌جمعی و حساب‌شده از اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت انجام خواهد شد.

ایمن نوفل زاده 1965 بود که در اردوگاه آوارگان البریج بزرگ شد و همان جا هم به شهادت رسید. وی از چهره‌های نزدیک به مروان عیسی، جانشین رئیس ستاد گردان‌های قسام و از نسل اول فلسطینیانی بود که در انتفاضه اول و دوم حضور داشتند.

وی 3 بار در سال 1991 توسط اسرائیل و یک بار در سال 1997 توسط تشکیلات خودگردان فلسطینی بازداشت شده بود.

ایمن نوفل در سال 2008 هم در حین تلاش فلسطینیان برای عبور از گذرگاه رفح به منظور شکستن محاصره غزه در مصر دستگیر شد.

در سال 2018، اسرائیل لیستی از افراد تحت تعقیب برای ترور منتشر کرد که وی در رتبه چهارم آن جای داشت.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا