خبر اولسیاسی

سخنگوی دولت عراق: تعطیلی سفارت امریکا، کشور را به نابودی می کشاند

سخنگوی دولت عراق گفت که پیشنهاد تعطیلی سفارت امریکا سرانجام خطرناکی دارد و عراق را به نابودی می کشاند.

میدل ایست نیوز: باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق گفت که پیشنهاد تعطیلی سفارت امریکا امری به غایت خطرناک است و عراق را نابودی می کشاند.

العوادی در گفت و گویی با شبکه العهد گفت: بستن سفارت امریکا در عراق اقدامی به غایت خطرناک است و نمی توان به این راحتی چنین تصمیماتی گرفت. این اقدامی است که نه تنها بر توافق چارچوب راهبردی با امریکا تاثیر می گذارد بلکه عراق را به نابودی می کشاند.

وی اظهار داشت: در موضوع حمله به سفارت سوئد، 16 سفیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفتند که به خاطر سوئد، سفارتخانه های خود را تعطیل و عراق را ترک می کنند. پس چه انتظاری درباره سفارت امریکا می توان داشت؟ بررسی ها می گوید که در صورت بستن سفارت امریکا، کسی در عراق باقی نمی ماند.

سخنگوی دولت عراق ادامه داد: حضور غرب به طور کلی مبتنی بر حضور امریکا در عراق است، زیرا حضور ائتلاف بین المللی چیزی است که به سایرین اطمینان می دهد که در داخل کشور ما محافظت می شوند. با خروج این ائتلاف، هیچ یک از طرف های غربی در عراق باقی نمی ماند.

دو روز پیش مقتدی صدر در بیانیه ای خواستار رأی گیری در دولت و مجلس برای تعطیلی سفارت امریکا در بغداد در عین جلوگیری از تعرض «شبه نظامیان وقیح» به پرسنل سفارت شد.

در حالی که گروه‌های مسلح عراقی تهدیدها و حملات خود علیه امریکا را تشدید کرده‌اند و مقتدی صدر در اظهاراتی بحث‌برانگیز خواستار تعطیلی کامل سفارت امریکا در بغداد شده، یک مقام بلندپایه در دفتر نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که محمد شیاع السودانی با وجود همه فشارهای سیاسی از جانب گروه‌های مسلح بانفوذ، در پی تنش با ایالات متحده نیست.

این مقام که از وی به «مقام بلندپایه در دفتر دولت در بغداد» یاد شده تأکید کرد که فراخوان درباره بستن سفارت امریکا در بغداد «منطقی نیست» و افزود که نخست‌وزیر تحت فشار شدید طرف‌های متعدد است و در حال حاضر تلاش می‌کند که تعادل داخلی را حفظ کند و مانع از کشیده شدن اوضاع به سمت تنش خطرناک امنیتی در صورت پاسخ نظامی امریکا به حملات گروه‌های مسلح شود.

منبع
العهد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا