خبر اولسیاسی

تنش رسانه‌ای میان گروه‌های مسلح عراقی درباره حمله به مواضع امریکا در عراق

بحث و جدل گروه های مسلح عراقی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر سر مساله مشارکت یا عدم مشارکت در هدف قرار دادن پایگاه های امریکا در عراق برای دومین روز پیاپی ادامه دارد. 

میدل ایست نیوز: بحث و جدل گروه های مسلح عراقی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر سر مساله مشارکت یا عدم مشارکت در هدف قرار دادن پایگاه های امریکا در عراق برای دومین روز پیاپی ادامه دارد.

به گزارش العربی الجدید، ابو حسین الحمیداوی، رهبر کتائب حزب الله عراق که همزمان با آتش بس در غزه، کاهش تنش علیه نیروهای امریکایی در منطقه را اعلام کرده بود، به گروه های مشارکت کننده در این عملیات ها از جمله انصار الله، جنبش النجباء، کتائب سید الشهداء و کتائب حزب الله درود فرستاد اما نامی از عصائب اهل حق و بدر و سایر گروهای مسلح عراقی به میان نیاورد.

این بگومگوی رسانه ای به صورتی واضح و آشکار، میان گروه عصائب اهل حق به رهبری قیس الخزعلی و کتائب حزب الله رخ داد؛ آن هم پس از آنکه کتائب حزب الله تشدید تنش نظامی علیه امریکا را پس از آتش بس در غزه متوقف کرد و انتقاداتی از گروه هایی که در آن شرکت نکرده بودند، کرد.

جعفر الحسینی، سخنگوی کتائب حزب الله عراق در پستی در شبکه های اجتماعی گفت که اطلاعات ما با آنچه دشمن درخصوص حجم و شمار عملیات و تاثیر آن اعتراف کرده، مطابقت دارد و ما هیچ عملیاتی را به صورت انفرادی انجام نداده ایم و هیچ عملیاتی که دشمن به آن اعتراف نکرده باشد را برعهده نگرفتیم.

وی تاکید کرد که این عملیات متعلق به گروه هایی بود که اعلام شد پس اگر سایر گروه های جهادی به این نبرد می پیوستند، چه می شد.

در مقابل، عصائب اهل حق نسبت به این اظهارات نارضایتی خود را اعلام و بیان کرد که در این اظهارات نقش دیگر گروه ها نادیده گرفته شده است.

جواد الطلیباوی، سخنگوی عصائب اهل حق گفت که مقاومت واجب شرعی و ملی است و انجام این وظیفه بزرگ، برعهده مردانی است که با خداوند و میهن خویش صادق هستند، همانطور که جان و خون خود را در دفاع از سرزمین و مقدسات دادند.

وی افزود که مقاومت پایه ها، اصول و اساسی ثابتی دارد که هیچ کس در هر مقامی حق ندارد به آن تجاوز کند، متاسفانه در بیانیه ای که از سوی برادران در کتائب حزب الله در رسانه ها منتشر شده، تجاوز به اصل مهم مقاومت یعنی محرمانه بودن فعالیت و مراعات ملاحظات امنیتی است.

در شبکه های اجتماعی نیز اعضای دو گروه، اقدام به اتهام زنی متقابل کردند. به نظر کتائب حزب الله، گروه هایی که شاخه سیاسی دارند و مناصب دولتی و وزارت خانه به دست آورده اند، این جایگاه را به مقاومت و جهاد ترجیح می دهند.

در همین رابطه یک عضو شاخص کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق این بگومگوها را بازتابی از نبود منطق حکومتی واقعی دانست و افزود که این گروه ها در رسانه ها با یکدیگر درگیر شده اند و معلوم نیست چه زمانی در پرونده دیگری در واقعیت درگیر شوند.

این عضو پارلمان عراق که نخواست نامش فاش شود گفت که تلاش ها برای تظاهر به مقاومت برای به دست آوردن دستاوردهای انتخاباتی و برنامه های خاص، این اختلافات که هر از چند گاهی ظاهر می شود را تقویت کرده است.

وی تاکید کرد که اگر این اختلافات ادامه داشته باشد، کشور را به سمت دو محور از گروه های مسلح می کشاند که در هر صورت خطرناک است و درگیری ها ممکن است گسترش پیدا کند و منجر به ایجاد مشکلاتی در میان آنها شود که این مساله بر امنیت کل کشور تاثیر خواهد گذاشت.

در این میان عصام حسین، فعال وابسته به جریان صدر، این جدل را تلاش برای ایفای نقش مجاهد خواند و گفت که مشخص است که نارضایتی از گروه هایی وجود دارد که وارد نبرد طوفان الاقصی نشده و هیچ کمکی به اهداف موثرتر علیه امریکا نکردند.

وی افزود که برای پیوستن این گروه ها و «دستیابی به شرف مقاومت و فداکاری با دستاوردهای دولتی برای اصول و ارزش های مقاومت» راه زیادی در پیش است.

فراس الیاس، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز این جدل و بحث را از انواع ناکامی نظام سیاسی در کشور دانست و گفت که عراق همانند یک نهاد است که برای باقی ماندن می جنگد و همه چیز در آن مورد اختلاف و مناقشه است،  نظام سیاسی، انتخابات، احزاب و گروه های مسلح حتی مقاومت یکی از موارد مورد اختلاف است و این یکی از بارزترین مظاهر ناکامی حکومت است، آنچه اکنون در جریان است، جنگ همه با همه و ماندن باهوش تر است.

گفتنی است طی هفته های گذشته گروه های مسلح عراقی، حملاتی را به مواضع امریکا در عراق و سوریه انجام دادند و دلیل آن هم حمایت امریکا از اسرائیل در پی حمله به غزه بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا