خبر اولسیاسی

نمایندگان کمیته عربی اسلامی در شورای امنیت چه گفتند؟

وزرای خارجه کشورهای کمیته عربی و اسلامی در نشست شورای امنیت به تشریح وضعیت نوار غزه پرداختند.

میدل ایست نیوز: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر گفت که ملت فلسطین 7 هفته فاجعه‌بار را پشت سر گذاشته است.

به گزارش الجزیره، وزیر امور خارجه قطر در نشست شورای امنیت تاکید کرد که از نزدیک با شرکای بین‌المللی خود در تلاش برای کاهش تنش و درگیری‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌های قطر طی هفته گذشته به آتش‌بس انسانی در غزه و تمدید آن منجر شد، بیان کرد که آتش‌بس موجب شد تا کمک‌های لازم و ضروری برای مردم غزه ارسال شود.

آل ثانی گفت که امیدواریم اقدامات بیشتری در شورای امنیت برای آتش‌بس دائم در غزه صورت گیرد، امیدواریم شاهد اجرای عادلانه قوانین بین‌الملل با معیارهایی یکسان باشیم.

وزیر خارجه قطر با بیان اینکه تلاش برای نابودی ملت فلسطین نتیجه‌ای جز شکست ندارد گفت که نوار غزه بخشی از اراضی فلسطین است.

مصر: شاهد نقض صریح قوانین بین‌الملل در نوار غزه هستیم

سامح شکری وزیر خارجه مصر نیز با بیان اینکه دو سوم ساکنان غزه آواره شدند، گفت که از هفتم اکتبر همواره هدف قرار دادن غیرنظامیان را محکوم کردیم.

وی گفت که تخریب و نابودی نوار غزه به حدی بی‌سابقه رسیده است و ما شاهد نقض صریح قوانین بین‌الملل در نوار غزه هستیم.

شکری با اشاره به اینکه مفهوم دفاع از خود نباید مغایر با قوانین بین‌المللی و انسانی باشد گفت که اسرائیل طی 50 روز گذشته سعی کرده زندگی در غزه را غیرممکن سازد.

وزیر خارجه مصر گفت که مصر به تلاش‌های خود برای طولانی کردن مدت آتش‌بس در غزه ادامه می‌دهد و با همکاری قطر و امریکا موفق شده است توافقی را برای مبادله اسرا به امضا برساند.

شکری بیان کرد که باید قضیه فلسطین حل و فصل شود به گونه‌ای که به پایان اشغال این سرزمین منتهی شود و گفت که باید برای نجات راه حل دو کشور به عنوان راه حل بین‌المللی مورد اجماع تلاش کنیم.

عربستان: صلح گزینه راهبردی ما است

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز گفت که مجددا در شورای امنیت جمع شدیم در حالی که اوضاع سخت و اسف‌بار غزه همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه همچنان شاهد نبود ساز و کار بازخواست و مجازات بین‌المللی هستیم، خواستار توقف فوری جنگ در غزه شد.

وزیر خارجه عربستان بیان کرد که پیام ما پس از اجلاس اسلامی عربی کاملا واضح و روشن بود، یعنی آتش‌بس دائم به منظور رسیدن به عملیات صلح.

بن فرحان ضمن اشاره به اینکه توقف جنگ در غزه و همراهی اسرائیل با تلاش‌ها برای تحقق صلح ما را به راه حل نزدیک می‌کند تاکید کرد که صلح گزینه راهبردی ما است و باید گزینه راهبردی اسرائیل هم باشد.

اردن: اسرائیل طی 30 سال گذشته تلاش‌ها برای تحقق صلح را ناکام گذاشته است

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن نیز در نشست شورای امنیت گفت که اسرائیل سکوت شورای امنیت را سرپوشی بر جنایات خود می‌داند.

وی اشاره کرد که کسی که به دنبال امنیت مردم خود است، سرزمین ملتی دیگر را اشغال نمی‌کند و کودکانشان را زندانی نمی‌کند.

الصفدی گفت که پایان اشغال فلسطین راه رسیدن به امنیت و صلح برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و ملت‌های منطقه است.

وی افزود که ما کشورهای عربی طرحی کامل را برای تحقق صلحی فراگیر برای برخورداری فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها از امنیت ارائه دادیم.

وزیر خارجه اردن تصریح کرد که راه تحقق صلح، صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور در شورای امنیت برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین به پایتختی قدس است.

الصفدی ضمن اشاره به اینکه اسرائیل طی 30 سال گذشته تلاش‌ها برای تحقق صلح را ناکام گذاشته است گفت که صلح حق همه ملت‌های منطقه است.

ترکیه: حملات وحشیانه اسرائیل در غزه یک جنایت جنگی است

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در نشست شورای امنیت گفت که حملات وحشیانه اسرائیل در غزه یک جنایت جنگی است.

وزیر خارجه ترکیه افزود که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با ملت فلسطین همبستگی کردند و ناامید گذاشتن آن‌ها منجر به ایجاد هرج و مرج در بسیاری از کشورها خواهد شد.

فیدان تصریح کرد که باید از این وضعیت ناگوار و دردناک به عنوان فرصتی برای بررسی ریشه‌های نزاع در فلسطین استفاده کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه تاکید کرد که باید برای اجرای راه حل دو کشور تلاش کنیم.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا