اقتصادی

کاهش 25 درصدی حجم واردات گاز عراق با فعالیت میدان گازی «نهر بن عمر»

میدان گازی «نهر بن عمر» با تولید بیش از 300 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی، 25 درصد از حجم واردات گاز عراق را می کاهد.

میدل ایست نیوز: مدیر توسعه تجارت شرکت «ربان السفینه» در پروژه‌های انرژی گفت که میدان گازی «نهر بن عمر» روزانه بیش از 300 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی تولید خواهد کرد و با این حجم از تولید گاز، 25 درصد از حجم واردات گاز عراق را می کاهد و سهم 10 درصدی در تولید سوخت کشور دارد.

به گزارش «بلومبرگ» چهارشنبه (29 نوامبر) احمد الحسین، مدیر توسعه تجارت مجموعه «ربان السفینه» گفت که حجم گاز تولیدی این پروژه با ارزش بیش از 3 میلیارد دلار، انرژی برق حدود 800 هزار واحد مسکونی را تامین می کند.

عراق از ایران برق و گاز وارد می کند که این واردات تامین کننده یک سوم تا 40 درصد از انرژی بغداد است.

تهران با وارد کردن فشار به بغداد برای پرداخت هزینه آن به طور تدریجی این واردات را قطع کرد چرا که به علت تحریم‌های تحمیل شده از جانب امریکا بر ایران، این کشور در صادرات انرژی به عراق با سختی هایی مواجه بوده است.

پیش از این حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق در حاشیه کنفرانس سالانه اوپک در اتریش گفت که عراق در زمینه گاز، سرمایه گذاری های کلانی انجام داد و با راه اندازی چندین پروژه در این زمینه قصد دارد به خودکفایی برسد و بتواند گاز را به دیگر کشورها صادر کند.

پروژه میدان گازی «نهر بن عمر» یک پروژه کامل است که شامل جمع آوری، فشرده سازی، پالایش گاز و استخراج گاز مایع می شود.

این پروژه همچنین شامل ساخت خطوط گاز برای انتقال گاز طبیعی به جایگاه‌های سوخت در عراق و علاوه بر آن، ساخت سکوی دریایی در بندر مینا برای صادرات گاز مایع به بازارهای جهانی می شود.

«نهر بن عمر» یک میدان نفت و گازی عظیم است که در استان بصره در نزدیکی رود العرب واقع شده و ظرفیت حجم نفت آن یک میلیارد بشکه و ظرفیت حجم گاز آن حدود 780 میلیارد متر مکعب گاز برآورد شده است.

منبع
بلومبرگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا