سیاسی

توافق امیر عبداللهیان و المندلاوی بر سر توسعه روابط ایران و عراق

وزیر خارجه ایران و نائب رئیس اول پارلمان عراق در تهران دیدار و بر سر توسعه روابط سیاسی و پارلمانی میان ایران و عراق توافق کردند.

میدل ایست نیوز: محسن المندلاوی، نائب رئیس اول پارلمان عراق در تهران با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، دو طرف بر سر توسعه روابط سیاسی و پارلمانی میان ایران و عراق توافق کردند.

هیئت پارلمانی عراق گفت که سیاست خارجی عراق مبتنی بر حسن همجواری و احترام به حاکمیت دو کشور است.

دو طرف درباره روابط دوجانبه و لزوم توسعه آن در سطوح سیاسی و پارلمانی علاوه بر پزشکی، فرهنگی، تجاری و آموزشی رایزنی کردند.

المندلاوی درباره شماری از خانواده های «فیلی» عراقی حاضر در ایران که دهه ها است مدارک ندارند و حل مساله مدارک دانشجویان عراقی در دانشگاه های ایران رایزنی کرد.

امیر عبداللهیان و هیئت بلندپایه وزارت خارجه ایران برای حل این مشکل متعهد شدند.

المندلاوی گفت که سیاست خارجی عراق مبتنی بر اصل حسن همجواری و احترام به حاکمیت دو کشور است و عراق قاطعانه با تحریم های اقتصادی بر کشورها که در وهله اول ملت ها را هدف قرار می دهد، مخالف است.

نائب رئیس اول پارلمان تاکید کرد که به عنوان رئیس اتحادیه بین المجالس عرب، پیامی به کشورهای عضو برای نشست فوری طی روزهای آتی درخصوص حملات اسرائیل به غزه فرستاده است.

همچنین امیر عبداللهیان نیز گفت که دو کشور نزدیک به یکدیگر همانند عراق و ایران وجود ندارد و این دو کشور یک خانواده هستند و این سفر اقدام خوبی برای توسعه روابط در همه سطوح است.

وی نقش مهم و متمایز عراق در دو سطح منطقه ای و بین المللی را تحسین و بر اهمیت اتخاذ موضعی متحد از سوی کشورهای اسلامی در برابر تعرضات اسرائیل در حق ملت فلسطین تاکید کرد.

پیش از این نائب رئیس اول پارلمان عراق در دیدار محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران بر لزوم تحکیم همکاری با این کشور در حوزه تبادل انرژی و سرمایه گذاری و حمل و نقل زمینی و ریلی میان دو کشور همسایه تاکید کرد.

گفتنی است یک هیئت از پارلمان عراق به ریاست محسن المندلاوی، نائب رئیس اول پارلمان عراق امروز یکشنبه طی سفری رسمی وارد تهران شد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا