اقتصادی

آمادگی 18 کشور برای مشارکت در «جاده توسعه» عراق

راه آهن عراق از انجام تحقیقات خاکی حدود هزار کیلومتر از مسیر پروژه «جاده توسعه» و مشارکت بیش از 18 کشور در این پروژه خبر داد.

میدل ایست نیوز: یونس الکعبی، مدیر راه آهن عراق (وابسته به وزارت حمل و نقل) روز دوشنبه اعلام کرد: آماده سازی پروژه جاده توسعه طبق زمانبندی های تعیین شده و بر اساس جدول زمانی پیش می رود.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) الکعبی افزود: کمیته های خاک شناسی حدود هزار کیلومتر از مسیر جاده توسعه را بررسی کرده و آنچه باقی مانده میدان های مین و نیز بخشی است که در اقلیم کردستان عراق واقع شده و نیازمند تاییدیه است.

وی توضیح داد که طراحی های اولیه برای 600 کیلومتر از مسیر جاده توسعه آماده شده و جلساتی فنی با وزارتخانه های نفت، برق، منابع آبی و گردشگری برای حل مشکل تعارضات و یافتن راه حل برای آن ها برگزار شده است.

مدیر راه آهن عراق ادامه داد: مرحله پیش رو طراحی های جزئی و تفصیلی آغاز می شود و انتظار می رود پروژه جاده توسعه اواسط سال آینده به شرکت های جهانی واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد که حدود 18 کشور عربی، اروپایی و آسیایی مایل به مشارکت در جاده توسعه از طریق مشاوره، اجرا و یا سرمایه گذاری هستند.

گفتنی است پروژه جاده توسعه که اواخر ماه مه گذشته توسط محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اعلام شد، شامل مسیری زمینی و ریلی از عراق به ترکیه و بنادر آن است.

این مسیر از بندر فاو در بصره آغاز می شود و برنامه ریزی شده تا متشکل از یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و 200 کیلومتر داخل خاک عراق و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه است.

بودجه این پروژه حدود 17 برآورد شده و در 3 مرحله اجرا می شود. مرحله نخست سال 2028 مرحله دوم سال 2033 و مرحله پایانی نیز سال 2050 تکمیل می شود.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا