خبر اولسیاسی

افشای جزئیاتی از طرح امریکا درباره غزه پس از جنگ

نشریه «پولیتیکو» به نقل از مقامات بلندپایه امریکایی کلیات طرح دولت امریکا برای مرحله پس از جنگ در غزه را فاش کرد.

میدل ایست نیوز: نشریه امریکایی «پولیتیکو» در گزارشی خبر داد که مقاماتی در کاخ سفید و وزارت خارجه و دیگر نهادهای مرتبط با سیاست خارجی امریکا در کمیته‌ای به ریاست هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید در چند هفته اخیر در تنظیم این طرح مشارکت کرده‌اند.

به گزارش «الجزیره»، بر اساس این گزارش، این طرح شامل افزایش کمک‌های امنیتی واشنگتن به تشکیلات خودگردان فلسطینی و افزایش نقش هماهنگ‌کننده امنیتی امریکا در خاورمیانه می‌شود.

این مقامات امریکایی گفته‌اند که برای تحقق ثبات به محض پایان جنگ، لازم است که نیروهای چندملیتی در غزه مستقر شوند و بعد از آن یک «تشکیلات فلسطینی به‌روزرسانی شده» برای بلندمدت کنترل این منطقه را به دست بگیرد.

یک مقام در وزارت خارجه امریکا به «پولیتیکو» گفته که تشکیلات خودگردان در عرصه «مشروعیت و توانایی‌ها» با چالش‌های بزرگی مواجه است.

این نشریه به نقل از یک مقام بلندپایه امریکایی نیز افزوده که «آنچه هنوز لاینحل و مبهم مانده این است که بعد از جنگ حجم حضور حماس در غزه چه میزان خواهد بود».

این مقام افزوده که با وجود همه تلاش‌ها، دولت امریکا نتوانسته سران اسرائیل را به بحث و بررسی هدفمند درباره وضعیت غزه پس از جنگ متقاعد کند و تأکید کرده که گزینه محدودیت کمک‌ها به اسرائیل به عنوان یک اهرم فشار مطلقا مطرح نیست.

این نشریه تأکید کرده که با اینکه وزیر خارجه امریکا و دیگر مقامات این کشور بارها تأکید کرده‌اند که یک تشکیلات فلسطینی «به‌روز‌رسانی‌شده» باید کنترل نوار غزه را به دست بگیرد، آنان جزئیات بیشتری درباره چند و چون این «به‌روزرسانی» اعلام نکرده‌اند. ضمن اینکه اسرائیل نیز با چنین ایده‌ای ابراز مخالفت کرده است.

در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد امریکایی تأکید شده: «در نهایت می‌خواهیم که پس از پایان جنگ یک تشکیلات امنیتی فلسطینی در غزه داشته باشیم».

در اول دسامبر جاری آتش‌بس انسانی 7 روزه میان گروه‌های مقاومت فلسطینی و اسرائیل به پایان رسید.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا