خبر اولسیاسی

جنگ غزه در شصتمین روز/ اسرائیل مدعی شد: تقریبا به همه اهداف خود در جنگ رسیده‌ایم

در شصتمین روز از جنگ در نوار غزه، نیروهای اشغالگر اسرائیلی به حملات زمینی و بمباران نقاط پراکنده در نوار غزه ادامه داد.

میدل ایست نیوز: در شصتمین روز از جنگ در نوار غزه، نیروهای اشغالگر اسرائیلی به حملات زمینی و بمباران نقاط پراکنده در نوار غزه ادامه داد.

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت غزه، تاکنون در این حملات 15 هزار و 899 فلسطینی شهید و حدود 42 هزار تن زخمی شده‌اند.

در عرصه میدانی، به گزارش «اسکای نیوز» سرتیپ هشام ابراهیم فرمانده سپاه زرهی ارتش اسرائیل روز دوشنبه در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل عنوان کرد: «تقریبا به اهداف جنگی خود در شمال نوار غزه دست یافته‌ایم.»

اظهارات او از سوی یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز در حین بازدید روز دوشنبه‌اش از مرز اسرائیل و غزه تکرار شد.

گالانت گفت: «آن‌چه امروز در شمال نوار غزه می‌گذرد، به زودی منجر به سقوط کل شهر غزه و شمال نوار غزه خواهد شد.»

این نخستین باری نیست که مقامات اسرائیلی می‌گویند ارتش این کشور به اهداف خود در شمال غزه تقریبا دست یافته است. هرتزل لوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در تاریخ ۱۶ نوامبر و پیش از شروع آتش‌بس موقت با حماس، گفته بود: «به لحظه در هم شکستن کامل دستگاه نظامی حماس در شمال نوار غزه نزدیک شده‌ایم.»

با وجود این جوناتان کونریکوس، سخنگوی دیگر ارتش اسرائیل، گفت که همزمان با گسترش دایره عملیات به جنوب نوار غزه، حملات برای نابودی مواضع حماس در شمال ادامه خواهد داشت.

او گفت: «حماس را در شمال غزه را به صورت کامل نابود نکرده ایم، اما پیشرفت خوبی داشته ایم».

کونریکوس افزود: از اول به همه گفتیم که نابودی حماس زمان می برد، عملیات سختی انجام می دهیم و با دشمنی سرسخت مواجهیم».

این در حالی است که ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه به کشته شدن یک افسر و دو سرباز خود در درگیری‌ با گروه‌های مقاومت در نوار غزه اذعان و تأکید کرد که یک افسر و 3 سرباز هم زخمی شده‌اند.

امریکا: خواستار افزایش ورود سوخت به غزه شده ایم

از سوی دیگر، امریکا روز دوشنبه اعلام کرد از اسرائیل خواسته است بعد از پایان وقفه بشردوستانه در جنگ با حماس، اجازه ورود سوخت بیشتر به نوار غزه را صادر کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که اوایل روز جمعه و به دنبال پایان این وقفه، اسرائیل اجازه ورود سوخت به غزه را نمی‌داد.

او افزود بعد از گفت‌وگوهای «صریح» امریکا با مقام‌های اسرائیلی، آنها اجازه را صادر کردند و سپس در روز شنبه نیز سوخت بیشتری وارد نوار غزه شد.

میلر گفت واشنگتن به شکل شفاف اعلام کرده است که می‌خواهد میزان سوخت ورودی روزانه به نوار غزه حتی از میزان وارد شده در جریان وقفه بشردوستانه هفته گذشته بیشتر شود.

تمام شدن سوخت در روزهای منتهی به این وقفه، یاعث توقف ژنراتورها و تعطیل شدن بخش‌های حیاتی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نوار غزه شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا همچنین «تخلیه هدفمند» در میانه گلوله‌باران نوار غزه توسط اسرائیل را در مقایسه با شیوه قبلی این کشور که خواستار خروج کل ساکنان شهرها می‌شد، یک «پیشرفت» خوانده است.

از سوی دیگر گزارش‌هایی منتشر شده که آوارگان فلسطینی می‌گویند مقام‌های اسرائیلی آنها را به سمت مناطقی هدایت کرده‌اند که تحت حمله بوده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا