خبر اولسیاسی

تازه‌ترین تحولات جنگ در غزه/ نتانیاهو: امنیت غزه تا مدتی نامحدود دست اسرائیل خواهد بود

با گذشت شصت روز از حملات اسرائیل به غزه، ارتش اسرائیل اعلام کرده که با گسترش دامنه عملیات به مناطق جنوب غزه، شهر خان یونس، دومین شهر بزرگ نوار غزه، را محاصره کرده است.

میدل ایست نیوز: با گذشت شصت روز از حملات اسرائیل به غزه، ارتش اسرائیل اعلام کرده که با گسترش دامنه عملیات به مناطق جنوب غزه، شهر خان یونس، دومین شهر بزرگ نوار غزه، را محاصره کرده است.

به گزارش منابع متعدد خبری دفتر مطبوعاتی حماس روز سه‌شنبه اعلام کرد که از ابتدای جنگ در نوار غزه، دست‌کم ۱۶ هزار و ۲۴۸ شهروند فلسطینی بر اثر حملات اسرائیل به شهادت رسیده اند.

بر اساس این آمار، این تلفات شامل ۷ هزار و ۱۱۲ کودک و ۴ هزار و ۸۸۵ زن می‌شود و در این مدت بیش از ۴۳ هزار تن مجروح شده‌اند.

بیانیه حماس همچنین تأکید کرده که دست‌کم ۷ هزار و ۶۰۰ شهروند ساکن غزه مفقود شده‌اند و بیش از ۵۰ هزار تن مواد منفجره از طرف اسرائیل در نوار غزه استفاده شده است.

حماس همچنین گفته است تا به حال ۵۲ هزار واحد مسکونی، ۶۹ مدرسه، ۱۲۱ ساختمان دولتی و ۱۰۰ مسجد در نوار غزه به شکل کامل از بین رفته‌اند.

محاصره خان یونس

رئیس ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که ارتش اسرائیل شهر خان یونس در جنوب نوار غزه را محاصره می‌کند.

ژنرال هرتزی هالوی گفت: «نیروهای ما پس از گذشت شصت روز اکنون در حال محاصره منطقه خان یونس در جنوب نوار غزه هستند.»

ساعاتی قبل از این اظهارات، ارتش اسرائیل گفته بود که نیروهای آن هم‌اکنون در حال عملیات در مرکز خان یونس هستند، منطقه‌ای که دومین شهر بزرگ نوار غزه محسوب می‌شود. ارتش اسرائیل در روز سه‌شنبه همچنین عنوان کرد که سربازانش اردوگاه پناهندگان جبالیا در شمال غزه را «تحت محاصره کامل خود قرار داده‌اند»،

ژنرال هالوی در ادامه سخنان خود بدون اشاره به جزییات گفت که نیروهای دفاعی اسرائیل اکنون وارد «سومین مرحله عملیات‌های زمینی» شده‌اند.

وی افزود: «ما بسیاری از قرارگاه‌های حماس در شمال نوار غزه را تصرف کرده‌ایم و اکنون عملیات‌هایمان متوجه مواضع آنها در جنوب نوار غزه است.»

این مقام نظامی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره شرایط انسانی در غزه با اشاره به ورود کامیون‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه گفت که «ما بنا به تصمیم دولت و همچنین بر اساس قوانین بین‌المللی تلاش بسیاری می‌کنیم.»

مقامات امریکایی: مرحله فعلی عملیات در غزه احتمالا تا ژانویه پایان یابد

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از چندین مقام ارشد دولت ایالات متحده گزارش داد که واشنگتن تصور می‌کند مرحله فعلی عملیات زمینی اسرائیل در غزه که شامل جنوب این منطقه می‌شود چندین هفته دیگر، احتمالا تا ماه ژانویه، به طول بینجامد.

این گزارش می‌گوید که اسرائیل پس از این مرحله با کاهش شدت حملات خود تغییر استراتژی می‌دهد و به طور محدودتر مواضع شبه‌نظامیان و رهبران حماس را هدف می‌گیرد.

یک مقام ارشد دولت امریکا گفت، اما تا مادامی که این مرحله جدید جنگ آغاز نشود، کاخ سفید عمیقا نگران است که عملیات اسرائیل طی چند هفته آینده چگونه پیش خواهد رفت.

به گفته مقامات امریکایی، ایالات متحده در گفتگوهای «صریح و بی‌پرده» خود به اسرائیل قاطعانه هشدار داده است که نیروهای دفاعی اسرائیل نمی‌توانند همان تاکتیک‌های ویرانگری را که در شمال به کار می‌برند تکرار کنند و باید برای محدود کردن تلفات غیرنظامیان تلاش بیشتری به خرج دهند.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، ایالات متحده به اسرائیل گفته است که افکار عمومی در جهان به طور فزاینده‌ای علیه عملیات زمینی این کشور در غزه شده است و اسرائیل دیگر خیلی نمی‌تواند عملیات خود را به شکل کنونی ادامه بدهد و همچنان از حمایت بین‌المللی برخوردار باشد.

اظهارات نتانیاهو درباره کنترل امنیتی غزه بعد از جنگ 

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه گفت ارتش اسرائیل باید کنترل امنیتی نوار غزه را تا مدت زیادی بعد از پایان جنگ با حماس به شکل «نامحدود» حفظ کند.

بنیامین نتانیاهو در یک کنفرانس خبری همچنین گفت غزه بعد از جنگ باید «غیرنظامی» شود و افزود هیچ نیروی بین‌المللی نمی‌تواند مسئولیت این کار را برعهده بگیرد.

او درباره امدادرسانی به غیرنظامیان ساکن غزه تأکید کرد که بین اقدامات جنگی و کمک‌های بشردوستانه تناقضی نمی‌بیند و اگر لازم باشد تغییری در جریان کمک‌رسانی انجام شود «ما تصمیم خواهیم گرفت».

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا