خبر اولسیاسی

تأکید دوباره السودانی: حمله به هر هیئت خارجی و دفتر دیپلماتیک اقدامی تروریستی است

نخست‌وزیر عراق در جلسه‌ای با حضور فرماندهان امنیتی و نظامی کشور عاملان حمله به هیئت‌های خارجی و دفاتر دیپلماتیک را تروریست خواند و بر ضرورت برخورد قاطع با آنان تأکید کرد.

میدل ایست نیوز: بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق که در ساعات پایانی روز جمعه (8 دسامبر) منتشر شده، «محمد شیاع السودانی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ریاست جلسه‌ای با حضور فرماندهان تشکیلات و دستگاه‌های امنیتی و نظامی کشور را بر عهده گرفت.

در این جلسه حملات به سفارت امریکا در عراق که نقض امنیت داخلی و ثبات و روابط دیپلماتیک عراق است بررسی شد و السودانی در جریان تازه‌ترین تحقیقات جاری درباره تعیین «عناصری که امنیت کشور را به هم می‌زنند و تحویل دادن آنها به طرف‌های قضائی برای اجرای عدالت» قرار گرفت.

بر اساس این بیانیه، السودانی همچنین دستور تحقیق با فرماندهانی که در مناطقی که «تروریست‌ها برای حمله از آنها استفاده کرده‌اند» در عمل به مسئولیت خود کوتاهی کرده‌اند و برخورد با آنان را صادر کرد.

السودانی تأکید کرد که حمله به هر هیئت خارجی یا دفتر دیپلماتیک یک جنایت تروریستی است که با عامل آن به شدت برخورد می‌شود و افزود که دولت به تأمین امنیت همه هیئت‌های دیپلماتیک در کارکنان‌ آنها در عراق پایبند است و در برخورد با قانون‌شکنانی که امنیت کشور را به خطر می‌اندازند و به وجهه خارجی کشور آسیب می‌زنند کوتاهی نخواهد کرد.

صبح روز جمعه (8 دسامبر) نیز نخست وزیر عراق در بیانیه ای تاکید کرد که هدف قرار دادن هیئت های دیپلماتیک، امری غیر قابل توجیه است که نمی توان آن را تحت هیچ شرایطی و با هر ادعا و اوهامی پذیرفت.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تاکید کرد که عاملان این حملات، به عراق، ثبات و امنیت آن تعرض می کنند و این گروه های قانون شکن، به هیچ وجه، نماینده اراده ملت عراق نیستند و تصمیم ملی عراق که دولت عراق بارها در مناسبات رسمی آن را بیان کرده را نشان نمی دهند.

وی افزود که بازیچه قرار دادن ثبات عراق، اهانت به امنیت داخلی، تلاش برای بدنام کردن کشور و هدف قرار دادن اماکن امن و حفاظت شده با قانون و عرف و توافقنامه های بین المللی، اقداماتی تروریستی است.

السودانی تصریح کرد که نیروهای امنیتی و دستگاه های دولتی و اجرایی هر کدام برحسب وظایف خود به حفاظت از هیئت های دیپلماتیک و صیانت از معاهده های بین المللی و پایبندی به تامین امنیت آن پایبند هستند.

السودانی گفت که عناصر اهانت کننده، تعقیب خواهند شد و برای دفاع از حاکمیت و ثبات عراق که طی مسیری بلند از فداکاری ها محقق شده، با آنها مقابله خواهد شد.

پیش از این سفارت امریکا در بغداد اعلام کرد که صبح امروز هدف حمله با دو راکت قرار گرفته است.

منبع
دفتر نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا