خبر اولسیاسی

وتوی امریکا مانع تصویب قطعنامه پیشنهادی برای آتش‌بس در نوار غزه شد

قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه با وجود کسب ۱۳ رای موافق در شورای امنیت با وتوی امریکا به عنوان عضو دائم شورا روبرو شد.

میدل ایست نیوز: قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه با وجود کسب ۱۳ رای موافق در شورای امنیت با وتوی امریکا به عنوان عضو دائم شورا روبرو شد.

به گزارش «یورونیوز» از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو رای مخالف و یک عضو هم رای ممتنع دادند. رای مخالف از سوی امریکا و رای ممتنع از سوی بریتانیا داده شد.

این قطعنامه در حالی مطرح شد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه گذشته در اقدامی کم‌سابقه، ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را فعال کرد و بر اساس اختیارات خود از شورای امنیت خواست برای این موضوع تشکیل جلسه دهد.

ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل، به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در شرایطی که «امنیت و صلح جهانی» به مخاطره افتاد، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند. گوترش با توجه به بحران انسانی در نوار غزه برای اولین بار بود که از این ماده استفاده می‌کرد تا زمینه آتش‌بس انسان‌دوستانه در این منطقه فراهم شود.

تاکنون چهار پیش‌نویس قطعنامه‌های قبلی برای توقف حملات اسرائیل به غزه از سوی اعضای شورای امنیت رد یا وتو شده است.

پیش از وتوی این قطع‌نامه، رابرت ای وود، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت که کشورش از آتش‌بس فوری در غزه حمایت نمی‌کند، زیرا این آتش‌بس «تنها بذر جنگ بعدی را می‌کارد».

وود در سخنانش در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت که ناکامی شورای امنیت در محکومیت حمله ۱۵ مهرماه حماس به اسرائیل یک شکست اخلاقی جدی است.

او گفت که حماس همچنان به تهدید اسرائیل ادامه می‌دهد و افزود که «بخش غیر قابل انکار این واقعیت»‌ است که اگر اسرائیل امروز به طور یک‌جانبه سلاح‌های خود را زمین بگذارد، حماس به «گروگان‌گیری» خود ادامه خواهد داد.

سفیر ایالات متحده امریکا در سازمان ملل در ادامه گفت کشورش «از صلحی پایدار حمایت می‌کند»، اما «حماس تمایلی به صلح پایدار و راه حل دو کشوری ندارد».

همزمان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از نخست‌وزیر اسرائیل خواست گذرگاه «کرم ابوسالم» را به منظور انتقال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در غزه باز کند.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای گفت: «رئیس‌جمهوری فرانسه، طی یک گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو بر لزوم حفظ امنیت غیرنظامیان در غزه و اهمیت دستیابی به آتش‌بس پایدار تاکید کرد».

رئیس عملیات بشردوستانه سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد «نشانه‌های امیدوارکننده‌ای» از گشایش قریب‌الوقوع گذرگاه «کرم ابوسالم» بین اسرائیل و نوار غزه می‌بیند.

در حال حاضر ارسال کمک‌ها به صورت محدود، فقط از طریق گذرگاه رفح از مصر به غزه صورت می‌گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا