خبر اولسیاسی

وزیر دفاع امریکا: از حق اقدام در دفاع از خود علیه کسانی که شهروندان امریکایی را هدف قرار می‌دهند برخورداریم

وزیر دفاع امریکا در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر عراق ضمن استقبال از بیانیه وی در تروریستی خواندن حملات به مواضع امریکا در عراق، بر حق واشنگتن در پاسخ قاطع به این حملات تأکید کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «لوید اوستن» وزیر دفاع امریکا در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق تعهدات دولت عراق به حفاظت از امنیت دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی ائتلاف بین‌المللی را بررسی و حمله اخیر به سفارت امریکا در بغداد و حملات به مواضع نیروهای امریکایی در عراق و سوریه را محکوم کرد.

به گزارش «رووداو»، بر اساس این بیانیه، وی ضمن استقبال از بیانیه نخست‌وزیر عراق که این حملات را محکوم کرده و تروریستی و به خطر انداختن امنیت داخلی عراق خوانده بود قدردانی و تأکید کرد که امریکا از حق اقدام در دفاع از خود علیه کسانی که شهروندان امریکایی را هدف قرار می‌دهند برخوردار است.

این بیانیه افزوده که اوستن تأکید کرده که «گروه‌های مسلح وابسته به ایران مانند حزب‌الله و جنبش النجباء که هر دو “تروریستی” هستند مسئول اکثر حملات به نیروهای ائتلاف هستند و امریکا از حق پاسخ قاطع به این گروه‌ها برای دفع تهدیدها و حملات برخوردار است».

وزیر دفاع امریکا همچنین تأکید کرده که حملات «گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران» حاکمیت و ثبات عراق را تضعیف می‌کند و سلامت شهروندان غیر نظامی عراق را با تهدید مواجه می‌کند و تلاش برای شکست تروریسم داعش را تضعیف می‌کند.

همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی تشکیل کمیته نظامی عالی میان عراق و امریکا برای بررسی سازوکار اجرای مأموریت مستشاری نیروهای ائتلاف بررسی شد و اوستن تأکید کرد که حملات علیه نیروهای امریکایی باید متوقف شود.

پیش از این، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در زمینه این حملات گفت: «ایالات متحده حملات موشکی شب گذشته به سفارت آمریکا در بغداد و حملات امروز علیه تأسیسات میزبان پرسنل امریکایی را به شدت محکوم می‌کند.»

او اضافه کرد: «بسیاری از شبه نظامیان وابسته به ایران که آزادانه در عراق فعالیت می‌کنند، امنیت و ثبات عراق، پرسنل ما و شرکای ما در منطقه را تهدید می‌کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه امریکا از موضع‌گیری محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، در «تروریستی» خواندن این حملات٬ استقبال کرده است.

این مقام امریکایی از نیروهای امنیتی عراق خواسته است که فورا عاملان این حملات را شناسایی و دستگیر کرده و آنها را به دست عدالت بسپارند.

متیو میلر تصریح کرده است: «دولت عراق بارها متعهد شده است که از نمایندگی‌های دیپلماتیک و همچنین پرسنل نظامی ایالات متحده که به دعوت عراق در این کشور حضور دارند، محافظت کند. این غیرقابل مذاکره است، همانطور که حق ما برای دفاع از خود غیرقابل مذاکره است.»

بامداد امروز دفتر «محمد شیاع السودانی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که وی در جلسه‌ای با حضور فرماندهان تشکیلات و دستگاه‌های امنیتی و نظامی کشور، حملات به سفارت امریکا در عراق را که نقض امنیت داخلی و ثبات و روابط دیپلماتیک عراق است بررسی کرد و در جریان تازه‌ترین تحقیقات جاری درباره تعیین «عناصری که امنیت کشور را به هم می‌زنند و تحویل دادن آنها به طرف‌های قضائی برای اجرای عدالت» قرار گرفت.

بر اساس این بیانیه، السودانی همچنین دستور تحقیق با فرماندهانی که در مناطقی که «تروریست‌ها برای حمله از آنها استفاده کرده‌اند» در عمل به مسئولیت خود کوتاهی کرده‌اند و برخورد با آنان را صادر کرد.

السودانی تأکید کرد که حمله به هر هیئت خارجی یا دفتر دیپلماتیک یک جنایت تروریستی است که با عامل آن به شدت برخورد می‌شود و افزود که دولت به تأمین امنیت همه هیئت‌های دیپلماتیک در کارکنان‌ آنها در عراق پایبند است و در برخورد با قانون‌شکنانی که امنیت کشور را به خطر می‌اندازند و به وجهه خارجی کشور آسیب می‌زنند کوتاهی نخواهد کرد.

صبح روز جمعه (8 دسامبر) نیز نخست وزیر عراق در بیانیه ای تاکید کرد که هدف قرار دادن هیئت های دیپلماتیک، امری غیر قابل توجیه است که نمی توان آن را تحت هیچ شرایطی و با هر ادعا و اوهامی پذیرفت.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا