اقتصادیخبر اول

گزارش صندوق بین المللی پول:
پیش بینی رشد 5 درصدی اقتصاد غیر نفتی عراق

صندوق بین‌المللی پول با انتشار گزارشی درباره سیاست اقتصادی عراق، پیش‌بینی کرده که بخش غیر نفتی عراق در سال جاری میلادی رشد 5 درصدی را تجربه کند.

میدل ایست نیوز: در گزارش صندوق بین المللی پول که امروز (چهارشنبه 20 دسامبر) منتشر شده، پیش‌بینی شده که تولید ناخالص غیر نفتی عراق در سال 2023 شاهد رشد 5 درصدی باشد که علت اصلی آن تصویب قانون بودجه 3 ساله در کشور است که منابع مالی لازم برای بسیاری پروژه‌ها را تأمین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) این گزارش افزوده که احتمالا این رشد غیر نفتی در سال آینده هم ادامه پیدا کند هرچند کاهش درآمدهای نفتی به علت توقف صادرات نفت از شمال و کاهش داوطلبانه تولید نفت در عراق باعث کاهش تولید ناخالص داخلی در سال‌های 2023 و 2024 می‌شود.

در این گزارش همچنین با اشاره به کاهش تورم عراق از قله 7 درصدی در ژانویه گذشته، پیش‌بینی شده که تورم در عراق همچنان مهارشده بماند چون بانک مرکزی سیاست‌های مالی سختگیرانه‌ای پیش گرفته است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده که کسری بودجه دولت در سال 2024 افزایش یابد ضمن اینکه افزایش نیروی کار دولتی همواره بر بودجه عمومی کشور فشار وارد می‌کند و همزمان عراق نیازمند سرمایه‌گذاری‌های ضروری در بخش‌های زیربنایی و خدماتی است.

گزارش صندوق بین‌المللی پول همچنین اقدامات مالی عراق از جمله راه‌اندازی حساب یکپارچه خزانه و مدیریت درست نقدینگی و نوسازی سیستم حواله بین بانکی را شایسته تحسین دانسته و تأکید کرده که اولویت کنونی عراق تقویت تنوع اقتصادی و تشویق بخش خصوصی به ایجاد اشتغال از راه اصلاحات بانکی و حل مسئله برق و کاهش فساد و تحکیم حکمرانی شایسته است.

صندوق بین‌المللی پول تأکید کرده که آماده کمک به دولت عراق در اصلاحات اقتصادی است.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا