خبر اولسیاسی

احزاب کرد اکثریت را در شورای استانی کرکوک از دست دادند

در اولین انتخابات شوراهای استانی که بعد از 18 سال در استان کرکوک برگزار می‌شود، کردها نتوانستند اکثریت کرسی‌های شورا را از آن خود کنند.

میدل ایست نیوز:  بر اساس تازه‌ترین آمارهای کمیساریای عالی مستقل انتخابات پس از شمارش دستی نسبتی از آرا در استان کرکوک، ائتلاف‌های کرد در این استان مجموعا 239 هزار و 119 رأی به دست آوردند که سهم حزب اتحادیه میهنی 155 هزار و 48 رأی (5 کرسی) و حزب دموکرات کردستان 52 هزار و 65 رأی (2 کرسی) و حزب الجیل الجدید 24 هزار و 954 رأی و ائتلاف مشعل متشکل از اتحادیه اسلامی و جماعة العدل 6 هزار و 655 رأی بود که نتوانستند کرسی‌ای به دست آورند.

به گزارش «رووداو»، این در حالی است که نیروهای سیاسی عرب و ترکمان مجموعا 305 هزار و 133 رأی را از آن خود کردند.

گفتنی است که کردها در انتخابات مجلس و دیگر انتخابات‌ها در مناطق مورد مناقشه همیشه با یک ائتلاف شرکت می‌کردند و بدین روش می‌توانستند اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کنند. اما در این دور از انتخابات ائتلاف‌های الجیل الجدید و المشعل جداگانه حاضر شدند و با دو حزب اصلی کرد، یعنی اتحادیه میهنی و حزب دموکرات، رقابت کردند و در نتیجه آرای کردها متشتت شد.

این وضعیت باعث شده که این احزاب مورد انتقاد گسترده رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات و اتحادیه میهنی قرار بگیرند.

رأی های ائتلاف‌های عربی در کرکوک بدین ترتیب اعلام شده است: ائتلاف عربی کرکوک 100 هزار و 521 رأی (3 کرسی)، ائتلاف القیاده 60 هزار و 513 رأی (2 کرسی) و ائتلاف العروبه 47 هزار و 218 رأی (یک کرسی) (مجموعا 208 هزار و 252 رأی).

تشکل‌های ترکمان نیز 96 هزار و 281 رأی به دست آورده‌اند که بر اساس آن جبهه ترکمانی با 74 هزار و 169 رأی 2 کرسی به دست آورده و فهرست کرکوکنا با 22 هزار و 112 رأی در رتبه دوم قرار گرفته است و هیچ کرسی‌ای به دست نیاورده است.

بدین ترتیب 15 کرسی شورای استانی کرکوک بدین ترتیب توزیع شده است: احزاب عرب 6 کرسی، احزاب ترکمان 2 کرسی، و احزاب کرد 7 کرسی.

این در حالی است که استان کرکوک با ثبت 66 درصد بیشترین نسبت مشارکت را در انتخابات استان‌ها داشت.

این اولین انتخابات شوراهای استانی است که از سال 2005 در کرکوک برگزار می‌شود. کرکوک از مناطق مورد مناقشه میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق است و برای همین انتخابات‌های سابق در آن برگزار نشد.

در انتخابات سال 2005 کردها توانسته بودند با کسب 64 درصد آرا اکثریت شورا و منصب استانداری کرکوک را از آن خود کنند.

کرکوک تا سال 2017 در کنترل حزب دموکرات کردستان بود اما در این سال و پس از اجرای همه‌پرسی ناکام استقلال اقلیم کردستان عراق، نیروهای ارتش عراق وارد کرکوک شدند و نیروهای پیشمرگه را از استان بیرون انداختند.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا