اجتماعی

چالشی به نام گورستان مخوف «الخسفه» موصل و  نامشخص بودن سرنوشت هزاران جنازه

شمار دقیق قربانیانی که جنازه هایشان در گودال مخوف «الخسفه» افکنده شده است معلوم نیست اما به گفته سازمان های حقوق بشری و شاهدان، گروه تروریستی داعش طی سالهای حضور خود در عراق، روزانه دهها نفر را اعدام و به قعر این گودال می افکندند و بنابراین تعداد مفقودان هزاران نفر است.

میدل ایست نیوز: مدیر کل اداره امور گورهای جمعی در بنیاد شهید عراق اعلام کرد افتتاح گورستان الخسفه در استان نینوا حداقل پنج سال به طول انجامد.

الخسفه یک گودال بسیار عمیق در حدود 20 کیلومتری جنوب شهر موصل، مرکز استان نینوا است که گروه تروریستی داعش از سال 2014 تا 2017  از آن به عنوان گور دسته جمعی برای دفن اجساد در آن استفاده می کرد. دهانه این گودال مخوف که در میان مردم به «چاله جن» مشهور است، چهل متر قطر و بیش از 150 متر عمق دارد. اطراف این گودال پر از ماسه های انباشته شده است که هر جسم سنگینی را به داخل گودال می کشانند.

به  گزارش الفرات نیوز، ضیاء کریم در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد این گورستان یک چالش بسیار بزرگ برای مقامات مرتبط با این موضوع است به طوری که تا کنون سابقه نداشته است تیم یا گروهی در جهان روی گور دسته جمعی مشابه این گورستان کار کرده باشد.

وی با اشاره به اسناد و تصاویر و  نقشه های هوایی از عملیات تدفین در این گورستان و تاریخ آنها تصریح کرد: این گورستان یک گودال بسیار بزرگ است که به رودی از گوگرد منتهی می شود و از جانب گروههای ترویستی داعش تخریب و سپس پر شد.

ضیاء کریم خاطر نشان کرد: دو پیشنهاد برای مشخص شدن وضعیت این گورستان ارائه شده است که نخستین آن، جمع آوری بقایای کشف شده در کنار گورستان و باقی ماندن بقیه اجساد بر سر جای خود طبق تصاویر و نمونه ها و مدلهای مشخص با توجه به دشوار بودن نبش قبرها است.

پیشنهاد دوم نیز بر این امر مبتنی است که تلاش‌های بخشهای گوناگون نظیر پزشکی قانونی در وزارت بهداشت ، بنیاد شهید ، مهندسی نظامی در وزارت دفاع و دفاع شهری در وزارت کشور، برای افتتاح هرچه سریعتر این گورستان هماهنگ شود چرا که گشایش آن حداقل 5 سال طول خواهد کشید و  به تخصیص بودجه فراوانی نیاز دارد.

ضیاء کریم خاطر نشان کرد: اغلب رویکردها به سمت پذیرش پیشنهاد دوم است که  بر اساس آن باید چهار طرف ذیربط فهرست نیازهای مالی و تدارکاتی خود را به مجلس نمایندگان عراق ارائه کنند اما تاکنون پاسخی در این زمینه دریافت نشده است.

وی با اشاره به آسیب پذیر بودن لایه های خاک این گورستان  طبق مطالعاتی که دانشگاه موصل انجام داده است، تاکید کرد نهادهای دولتی باید مسائل را به خوبی برای مردم از جمله خانواده های قربانیان روشن کنند .

ضیاء کریم در پایان گفت: تا زمانی که اسامی مفقودان به طور دقیق ثبت نشود؛ نمی توان آمار دقیقی از جنازه های موجود در این گورستان ارائه کرد به ویژه که گودال بزرگ موجود در  این گورستان از سال  2003 و تا زمانی که آخرین سنگر گروه های تروریستی داعش در استان نینوا فتح شد؛ وجود داشته است.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا