خبر اولسیاسی

واکنش‌های بین المللی به تصمیمات دیوان دادگستری لاهه

در پی تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی بابت نسل‌کشی در غزه، کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای عربی به آن واکنش نشان دادند.

میدل ایست نیوز: در پی تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی بابت نسل‌کشی در غزه، کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای عربی به آن واکنش نشان دادند.

محمد اشتیه نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز گفت که این حکم نشان می‌دهد که دوره فرار رژیم صهیونیستی از مجازات پایان یافته و کشورهای حامی آن را وادار می‌کند که به کمک و حمایت خود پایان دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که این تصمیم به آتش‌بس فوری بینجامد.

وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای این تصمیم را «تاریخی» خواند و از آن استقبال و تأکید کرد که اهمیت این تصمیم در آن است که دیوان بین‌المللی حاضر به بررسی ارتکاب جنایت نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی شده و تدابیر فوری برای توقف کشتار فلسطینیان در نظر گرفته است.

اردن خواستار اجرای فوری این تدابیر شده و از جامعه جهانی خواست که برای توقف فوری حملات به غزه اقدام کند.

وزارت خارجه عربستان نیز از «تصمیم اولیه» این دادگاه استقبال و بر تأیید کامل آن و مخالفت قاطع با اقدامات رژیم اشغالگر و نقض معاهدات سازمان ملل درباره نسل‌کشی تأکید کرد.

عربستان از جامعه جهانی خواست که برای آتش‌بس در غزه تلاش بیشتری کند و نیروهای اشغالگر را بابت نقض سازمان‌دهی‌شده قوانین بین‌المللی مجازات کند.

وزارت خارجه قطر نیز از این تصمیم استقبال و تأکید کرده که این تصمیم نشان‌دهنده حجم خطر نسل‌کشی‌ای است که فلسطینیان را تهدید می‌کند.

عمان هم در بیانیه‌ای از این تصمیم استقبال کرد و از جامعه جهانی خواست که رژیم صهیونیستی را به توقف عملیات نظامی و کشتار فلسطینیان وادار کند.

از سوی دیگر، عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر، از هیئت نمایندگی کشورش (عضو غیر دائم شورای امنیت) در سازمان ملل خواست که ترتیب برگزاری فوری جلسه شورای امنیت برای پیگیری اجرای تصمیمات دیوان بین‌المللی را بدهد.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد که انتظار دارد که تصمیمات این دادگاه به صورت فوری و کامل و مؤثر اجرا شود.

وزارت خارجه امریکا در واکنش به این تصمیمات تأکید کرد که اتهام نسل‌کشی درباره اسرائیل بی اساس است و از رژیم صهیونیستی خواست که تدابیر لازم برای کاهش آسیب به غیر نظامیان و افزایش کمک‌ها را اتخاذ کند.

امریکا افزود که رژیم صهیونیستی به موجب قوانین بین‌المللی حق انجام کارهایی را دارد که ضامن عدم تکرار حملاتی از نوع آنچه در 7 اکتبر رخ داد باشد.

پیش از این مصر، ایران، حماس و رژیم صهیونیستی هم درباره این تصمیمات موضع گرفته بودند.

جوآن دونیهو، قاضی امریکایی دادگاه اعلام کرد که این دادگاه از این صلاحیت برخوردار است که به این موضوع رسیدگی کند که آیا در غزه نسل کشی صورت گرفته است یا نه.

او افزود که بخشی از مطالب ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی در مورد آسیب به حقوق انسانی مردم غزه، درست است و این منطقه دارای «وضعیت دلخراشی» است و به محل «مرگ و ناامیدی» تبدیل شده است.

قاضی دادگاه لاهه از رژیم صهیونیستی خواست از کشتار و زخمی کردن و نابود کردن زندگی فلسطینی‌ها دست بردارد، چراکه این اقدامات در محدوده کنوانسیون نسل‌کشی قرار می‌گیرند.

دادگاه بین‌المللی لاهه از تل آویو خواست فوراً تضمین کند که نیروهای نظامی‌اش مرتکب هیچ‌یک از اقدامات بالا نمی‌شوند و ظرف یک‌ماه در این زمینه به دادگاه گزارش بدهد.

دادگاه بین‌المللی همچنین خواستار اقدامات فوری و مؤثر اسرائیل برای کمک به ارائه خدمات بشردوستانه برای فلسطینی‌ها شد.

دادگاه حکم نهایی مورد نظر آفریقای جنوبی برای توقف عملیات جنگی ارتش رژیم صهیونیستی را صادر نکرد، اما از آن خواست علیه آن دسته از مقامات و افرادی که «تحریک به نسل کشی» فلسطینیان کرده‌اند، اقدام کند.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا