اقتصادی

کاهش انتظارات صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی عربستان و مصر

صندوق بین المللی پول انتظارات و توقعات خود را نسبت به میزان رشد اقتصادی کشورهای عربستان سعودی و مصر در سال جدید پایین آورده است.

میدل ایست نیوز: صندوق بین الملی پول پیش بینی های خود را در خصوص رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال 2024 از 4 درصد به 2.7 دهم درصد کاهش داد اما در عین حال پیش بینی کرد فعالیت های غیر نفتی این کشور همچنان رشدی قابل ملاحظه داشته باشد.

به گزارش الجزیره، براساس آمار به روز شده در گزارش سالانه صندوق بین المللی پول، اقتصاد عربستان در سال  2023 درمقایسه با رشد 0.8 درصدی که در ماه اکتبر گذشته برای این کشور پیش بینی می شد؛ کاهشی  1.1 درصدی را تجربه کرده است.

این در حالی است که دولت عربستان برآورد کرده بود تولید ناخالص داخلی این کشور به میزان 0.03 درصد در سال 2023 افزایش داشته باشد و این مساله بتواند با ایجاد حاشیه امنیتی اندک از انقباضی شدن اقتصاد جلوگیری کند اما هنوز آمار و اطلاعاتی رسمی در این زمینه منتشر نشده است.

از سوی دیگر صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد رشد اقتصادی این کشور در سال 2025 از 4.2 درصد به 5.5 درصد افزایش یابد.

این صندوق اعلام کرد علت ایجاد این نوسان ها به کاهش موقت تولید نفت درسال 2024 از جمله کاهش یکجانبه تولید در چارجوب توافق اوپک پلاس است در حالیکه انتظار می رود رشد فعالیتهای غیر نفتی عربستان همچنان به قوت خود باقی بماند و تولیدات ناخالص داخلی غیر نفتی ان کشور به بالای پنج درصد برسد.

صندوق بین المللی پول همچنین انتظارات رشد کلی خود را در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی از  3.4 درصد در اکتبر گذشته به 2.9 درصد کاهش داد و به طورخاص درباره کشور مصر پیش بینی کرد رشد اقتصادی  ای کشور از 3.6 درصد در اکتبر گذشته به 3 درصد در امسال کاهش یابد .

این سازمان پیش بینی کرد اقتصاد مصر در سال 2025 از 5 درصد رشدی که برای آن پیش بینی شده بود، 4.7 درصد رشد داشته باشد که این میزان کمتر از آن چیزی است که در آخرین گزارش افقها و چشم اندازهای اقتصاد جهانی پیش بینی شده بود.

گفتنی است صندوق بین المللی پول قرار است فردا پیش بینی های دقیق تری را درباره وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه منتشر کند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا