اقتصادیخبر اولسیاسی

صندوق بین المللی پول:
حملات در دریای سرخ باعث کاهش 30 درصدی ترابری دریایی شده است

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که حملات در دریای سرخ باعث کاهش 30 درصدی ترابری دریایی شده است.

میدل ایست نیوز: صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که تشدید وضعیت امنیتی در دریای سرخ نگرانی‌ها را درباره تأثیر جنگ در سرزمین‌های فلسطینی بر تجارت جهانی و هزینه‌های کشتیرانی افزایش می‌دهد.

به گزارش العربیه، این نهاد بین‌المللی در گزارشی شامل به‌روزرسانی چشم‌انداز اقتصادی منطقه در خاورمیانه و شمال آفریقا، نگرانی‌های خود را از پیامدهای ادامه حملات پهپادی و موشکی انصار الله به کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن ابراز کرد.

این گزارش با اشاره به تغییر مسیر محموله‌های بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی و پیامدهای بالقوه مسیرهای جایگزین‌ بر زنجیره‌های تامین کالا و تجارت در جهان را از جمله افزایش قیمت‌ کالاها برای مصرف‌کنندگان و افزایش هزینه‌های سوخت و بیمه برشمرد.

صندوق بین‌المللی افزود که در این راستا، در نیمه اول سال جاری، تجارت عبوری از کانال سوئز حدود 12 درصد تجارت جهانی و همچنین 30 درصد از ترافیک کانتینربری جهانی، 10 تا 15 درصد از محموله‌های دریایی و 8 درصد از محموله‌های جهانی گاز طبیعی مایع «LNG» را شامل شده است.

این نهاد بین‌المللی در ادامه افزود که حملات در دریای سرخ باعث کاهش 30 درصدی ترابری دریایی شده است.

بنا به این گزارش در 21 ژانویه 2024 اما حجم تراکمی محموله‌های تردد کننده از کانال سوئز ظرف 10 روز نسبت به مدت مشابه از سال گذشته نزدیک به 50 درصد کاهش یافت.

طبق این گزارش افزون بر آن، هزینه‌های حمل و نقل برای مسیرهای بین اروپا، مدیترانه و چین از اواسط نوامبر بیش از 400 درصد افزایش یافته است که احتمالاً منعکس کننده ترکیبی از نرخ‌های بیمه بالاتر با توجه به افزایش خطرات امنیتی و هزینه‌های حمل و نقل بالاتر مرتبط با مسیرهای حمل و نقل طولانی‌تر است.

از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول با بیان اینکه منطقه با خطراتی از قبیل اثرات منفی جنگ بر کشتیرانی و تجارت منطقه‌ای مواجه خواهد شد، از جمله این خطرات در صورت تشدید تنش‌ها را خطرات پیش روی سایر مسیرهای تجاری، به خصوص مدیترانه شرقی و سایر کانال‌های توزیع از جمله حمل و نقل هوایی برشمرد که ممکن است تشدید شود.

همچنین از تشدید احتمالی تحریم‌ها یا اعمال سایر محدودیت‌ها بر بازرگانی نیز به عنوان عواملی که می‌تواند جریان تجارت جهانی و زنجیره تامین را مختل کند، یاد شده است.

علاوه بر آن صندوق بین‌المللی پول افزود که در صورت ادامه و تشدید تنش‌ها ممکن است هزینه‌های حمل و نقل بیشتر افزایش یابد و شرکت‌های کشتیرانی بخش بزرگ‌تری از تجارت خود را به مسیرهای جایگزین طولانی‌تر تغییر دهند که در این صورت هزینه‌های بیمه، سوخت و راه‌اندازی، افزایش می‌یابد.

منبع
العربیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا