سیاسی

نمایندگان پارلمان عراق به ازای هر روز غیبت یک میلیون دینار جریمه می شوند

پارلمان عراق تصمیم گرفت هر نماینده ای را که در جلسات غیبت کند، برای هر روز غیبت به میزان یک میلیون دینار عراقی معادل 700 دلار جریمه کند.

میدل ایست نیوز: نمایندگان پارلمان عراق در حالی به تصمیم و پیشنهاد پارلمانی مبنی بر وضع جریمه یک میلیون دیناری برای هر روز غیبت بدون مرخصی نمایندگان رای دادند که پیش بینی می شود اجرای این تصمیم به علت تعارفات و فشارهای سیاسی مساله ای بسیار دشوار باشد.

به گزارش العربی الجدید، بسیاری از جلسات پارلمان عراق به دلیل عدم حضور نمایندگان گروهها و جناح های مختلف سیاسی و به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان، شاهد تعطیلی یا به تعویق افتادن آن بوده است در حالی که جلسات پارلمان عراق معمولا از میان 329 نماینده حداکثر با 180 نماینده برگزار می شود.

دفتر محسن المندلاوی سرپرست پارلمان عراق با انتشار بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد: از اعضای پارلمان عراق خواسته شد به تصمیم پارلمان مبنی بر کسر مبلغ یک میلیون دینار باب هر روز غیبت غیر موجه رای دهند تا این تصمیم از جلسات آینده اجرایی شود و اعضای پارلمان نیز با اکثریت آراء در روز پنج شنبه این تصمیم را مورد تایید قرار دادند و آن را تصویب کردند.

سجاد سالم یکی از اعضای پارلمان عراق در این خصوص به العربی الجدید گفت: شماری از نمایندگان هستند که ما اصلا آنها را نمی بینیم و برخی از آنها نیز یک جلسه حاضر می شوند اما دیگر خبری از آنها برای جلسات بعدی نمی شود و این اقدام بر فعالیت پارلمان و روند قانونگذاری در عراق تاثیر می گذارد زیرا به حد نصاب نرسیدن پارلمان، باعث اختلال و تعطیلی آن می شود.

وی خاطر نشان کرد: طبق آیین نامه داخلی پارلمان، از حقوق نمایندگانی که بدون اخذ مرخصی رسمی در جلسات حاضر نشوند؛ 500 باید هزار دینار عراق کسر شود، اما این موضوع در دوره های گذشته و حتی در جلسات قبلی به علت تعارفات سیاسی و  داد و ستدهای میان جناح ها و احزاب با نفوذ و همچنین اعمال فشارهای گوناگون اجرایی نشده است. در همین حال ما باز هم نگران آن هستیم که تصمیم جدید پارلمان نیز به علت تداوم همین فشارهای سیاسی در حد یک جوهر روی کاغذ باقی بماند و اجرایی نشود .

علاوه بر این، علی التمیمی، کارشناس مسائل حقوقی، به العربی الجدید گفت: تصمیم جدید پارلمان یک تصمیم و اقدام قانونی و حقوقی است و نه تنها مغایرتی با نظام‌نامه داخلی پارلمان ندارد بلکه بالعکس باعث تقویت این نظام‌نامه هم خواهد شد اما بندهای مهمی وجود دارد که افزون بر کسر حقوق، باید درباره حضور نیافتن نمایدگان در جلسات اعمال شوند.

بر اساس آیین نامه مجلس، در صورت تکرار ۵ نوبت غیبت، نماینده پارلمان باید به کمیته تحقیقاتی معرفی شود و اگر در صورت تکرار غیبت ها و رسیدن آن به بیش از 10 جلسه باید  در خصوص جایگزین کردن این نماینده تصمیم گیری شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا