خبر اولدیدگاهسیاسیمقالات

سفر اردوغان به مصر و تلاش برای ایجاد محور ژئوپلتیک جدید در خاورمیانه

تحلیلگر سیاسی ترکیه‌ای می گوید سفر رئیس جمهور ترکیه به مصر در 14 فوریه، معنایی فراتر از عادی سازی روابط دو کشور دارد و به ایجاد یک محور جدید ژئوپلیتیکی می‌انجامد.

میدل ایست نیوز: ایرای گوچلور، نویسنده و تحلیلگر سیاسی ترکیه‌ای می گوید سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مصر در 14 فوریه، معنایی فراتر از عادی سازی روابط دو کشور دارد و به ایجاد یک محور جدید ژئوپلیتیکی می‌انجامد.

به گزارش «الجزیره» وی – در تحلیل در روزنامه «آکسام» ترکیه – توضیح داد: محور جدید شامل ترکیه، مصر، قطر، عربستان سعودی و امارات است و برای آینده خاورمیانه اهمیت زیادی دارد، زیرا به همکاری نزدیک و همبستگی گسترده میان قدرت های مؤثر منطقه می انجامد.

مقابله با قدرت های امپراتوری غربی

گوچلور با اشاره به اینکه دلیل اصلی این همبستگی مقابله با تمایل قدرت های امپریالیستی به رهبری امریکا و اروپا برای تقسیم خاورمیانه به تکه های کوچک و تضعیف آن است، افزود: کشورهای عربی این را به خوبی درک کرده و دریافته اند که نوبت آنها رسیده بود.

وی گفت: صادرات دفاعی ترکیه به عربستان در سال 2023 بالغ بر 5.5 میلیارد دلار بوده است و این تازه آغاز راه است و بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال، عربستان سعودی تعداد زیادی از محصولات دفاعی، به ویژه تانک آلتای را به ترکیه سفارش خواهد داد.

وی افزود: توسعه روابط با امارات راه را برای همکاری دو کشور در بسیاری از زمینه ها به ویژه صنایع دفاعی باز کرده است. امارات متحده عربی دومین کشوری بود که ترکیه پس از قطر در بازه زمانی 2018 تا 2022 سلاح به آن صادر می کرد.

ساختار جدید در منطقه

گوچلور ادامه داد: گفت‌وگویی که پس از 12 سال قطعی روابط با مصر برقرار شد، زمینه را برای سوق دادن ساختار ژئوپلیتیک در منطقه به ابعاد بزرگ‌تری فراهم کرد. علاوه بر تعیین هدف افزایش حجم مبادلات تجاری با مصر به 15 میلیارد دلار در این سفر، بحث در مورد تامین بسیاری از سامانه های تسلیحاتی که مصر از ترکیه درخواست کرده است، مانند عربستان سعودی ادامه خواهد یافت.

گوچلور می‌گوید همانطور که مشخص است، صنایع دفاعی و سیستم‌های دفاعی ابزار بسیار مهمی هستند که ترکیه می‌تواند در شکل‌دهی به ژئوپلیتیک منطقه از آن استفاده کند. از این طریق، سیاست می تواند به طور مسالمت آمیز و همزمان علیه امپریالیسم پیش رود.

با این حال، این واقعیت که مصر و ترکیه همسایه های دریایی نیز هستند، راه را برای توسعه روابط آنها به ابعاد دیگر باز می کند. در این زمینه، امکان انعقاد توافقنامه برای تعیین مرزهای دریایی بین ترکیه و مصر در آینده نزدیک وجود دارد.

به همین ترتیب، مصر و ترکیه قرار است عملیات مشترک اکتشاف نفت و گاز را در میدان های انرژی واقع در فلات قاره مصر انجام دهند.

نویسنده خاطرنشان کرد: اقدام مشترک با کشورهای محور جدید ژئوپلیتیکی به ویژه با مصر، قدرت بیشتری برای توقف وحشیگری اسرائیل در غزه ایجاد کرده است و با حمایت ترکیه از مصر، فشار تل آویو بر قاهره کاهش یافته است.

در پایان این گزارش آمده است: اینگونه است که سیاست های غیرانسانی اسرائیل برای الحاق غزه و از بین بردن مردم فلسطین عملاً خاتمه یافته است و به زودی شاهد آثار آن خواهیم بود.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا