اقتصادیخبر اولسیاسی

افزایش صادرات گاز رژیم صهیونیستی به مصر علیرغم ادامه یافتن جنگ غزه

همزمان با  تداوم جنگ در نوار غزه و متعاقب آن افزایش تنش های منطقه ای بویژه در دریای سرخ، شرکای میدان گازی تمار که توسط شرکت «شورون» اداره می شود، از افزایش صادرات گاز به مصر خبر می دهند.

میدل ایست نیوز: با وجود جنگ و حملات گسترده رژیم صهیونیستی به نوار غزه، صادرات گاز این رژیم به مصر در حال افزایش است و شرکای فعال در میدان گازی «تمار» از سرمایه گذاری با هدف توسعه ظرفیت های تولید برای تامین و صدور گاز بیشتر به مصر خبر دادند.

به گزارش الجزیره، پایگاه کالکالیست متخصص در امور اقتصادی رژیم صهیونیستی، نوشت، این اتفاق در حالی رخ می دهد که به علت جنگ ویرانگر علیه نوار غزه از ماه اکتبر گذشته، تنش های منطقه‌ای رو به افزایش است و به تنش ها و ناآرامی ها در جبهه های دیگر از جمله در لبنان و دریای سرخ دامن زده است .

در همین حال «عدائیل ایتان موسکی» تحلیلگر اقتصادی در این باره اعلام کرد شرکای میدان تمار چند روز پیش از سرمایه گذاری 24 میلیون دلاری برای افزایش تولید خبر دادند در حالی که پیشتر نیز اطلاعیه ای مبنی بر افزایش صادرات به مصر به میزان 4 میلیارد متر مکعب تا ژوئیه سال 2025 صادر کرده بودند.

شرکای میدان تمار همچنین اعلام کرده بودند خط لوله حمل و نقل به طول 150 کیلومتر  از میدان گازی تمار تا سکوی تمار در سواحل عسقلان با هزینه ای بالغ بر 673 میلیون دلار احداث خواهند کرد به طوری که با اجرایی شدن برنامه های توسعه جدید، ظرفیت تولید این میدان  به حدود 16 میلیارد متر مکعب در سال افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد در صورت اجرایی شدن این اطلاعیه ها، میدان تمار سالانه حدود 6 میلیارد متر مکعب گاز به مصر صادر خواهد کرد که این میزان اندکی کمتر از نصف گاز طبیعی مصرفی در رژیم صهیونیستی در سال 2023 است.

به نوشته کالکالیست، میدان تمار تنها میدان گازی نیست که از طریق آن گاز به مصر صادر می شود بلکه  از میدان «لویاتان»  نیز در سال 2022 حدود 4.95 میلیارد متر مکعب گاز به مصر و 2.73 میلیارد متر مکعب به اردن صادر شده است اما از چاه تمار 1.57 میلیارد متر مکعب گاز صادر شده که مختص صادرات به مصر بوده است.

این منبع می افزاید صادرات گاز رژیم صهیونیستی به مصر و اردن تاثیرات مهمی بر روابط سیاسی با دو کشور خواهد داشت ضمن آنکه تولید گاز از میدان تمار به سبب نزدیک این سکو به نوار غزه متوقف شده بود و  به منظور تامین گاز طبیعی در داخل رژیم صهیونیستی در سایه جنگ غزه، صادرات گاز به مصر نیز 80 درصد کاهش یافته بود.

کالکالیست در پایان نوشت افزایش صادرات گاز به مصر اگر چه ممکن است چشم اندازهای مثبتی برای سرمایه گذاران فراهم کند اما به موضوع امنیت انرژی و مازاد گاز در فلسطین اشغالی آسیب خواهد زد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا