اقتصادی

عراق در رتبه دوم کشورهای پرمخاطره از نظر عرضه نفت در خاورمیانه

عراق بعد از کویت رتبه دوم را در میان کشورهایی که با خطرات عرضه نفت روبرو هستند به خود اختصاص داده است.

میدل ایست نیوز: مجله تخصصی «انرژی اینتلیجنس» که تاثیر گسترش درگیری ها بر کشورهای شورای همکاری و خاورمیانه را بر تولید کنندگان عمده نفت و گاز بررسی می کند گزارش داد کشور عراق بعد از کویت رتبه دوم را در میان کشورهایی که با خطرات عرضه نفت روبرو هستند به خود اختصاص داده است.

به گزارش «شفق نیوز» این مجله با انتشار گزارشی افزود علت اصلی این موضوع، وابستگی بیش از اندازه عراق به درآمدهای نفتی و خطرات ناشی از پایه سست اقتصاد این کشور است.

این منبع خاطر نشان کرده است همه اقتصادهای کشورهای شورای همکاری به درآمدهای نفت و گاز وابسته است و این کشورها تنوع اقتصادی کمتری دارند؛ در نتیجه  دولت ها برای تأمین بودجه خود به شدت به نفت و گاز متکی هستند و عراق و کویت در میان این کشورها به ترتیب با  87  و 88 درصد در رأس این فهرست قرار دارند.

این مجله در گزارش خود آورده است: بنیان‌های اقتصادی عراق، از سستی و آشفتگی رنج می برند و در حالیکه این کشور دارای ذخایر نسبتاً خوبی  از بابت درآمدهای نفتی فراوان در سالهای 2022 و 2023 است اما صندوق ذخیره ارزی ندارد و از بدهی بسیار بالا و  کسری مالی زیاد رنج می برد و نزد موسسات اعتبارسنجی رتبه ضعیفی دارد ضمن آنکه عراق بیش از  45 میلیون نفر اما کویت حدود 4.3 میلیون نفر جمعیت دارد.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا