اقتصادیسیاسی

سفر هیئت بلندپایه عراقی به ایران، سوریه و ترکیه برای بررسی پرونده آب

یک هیئت رسمی از عراق به ریاست وزیر منابع آبی به زودی برای رایزنی درباره پرونده آب به ایران، سوریه و ترکیه سفر می کند.

میدل ایست نیوز: یک هیئت رسمی از عراق به ریاست وزیر منابع آبی به زودی به ایران، سوریه و ترکیه سفر می کند تا درباره پرونده آب با این کشورها رایزنی کند.

به گزارش الصباح، عون ذیاب، وزیر منابع آبی عراق گفت که هیئتی رسمی به ریاست او به زودی برای تفاهم بر سر پرونده آب به جمهوری اسلامی ایران و سپس سوریه و ترکیه سفر خواهد کرد.

وی افزود که سفر اخیرش در پی محدود شدن ورودی آب از ترکیه به سد الطبقه سوریه انجام می شود چرا که عراق به مقادیر پایداری آب به ویژه در ماه های ژوئیه، اوت و سپتامبر که از جمله ماه های سخت به دلیل افزایش دمای هوا و افزایش تبخیر آب است، نیاز دارد.

ذیاب اشاره کرد که ورودی آب از سوریه از طریق رود فرات طی 2 سال تاکنون به 180 مترمکعب در ثانیه رسیده در حالی که بنابر توافق امضا شده نباید کمتر از 290 متر مکعب در ثانیه باشد.

وزیر منابع آبی عراق گفت که عراق طی 2 سال، 10 میلیارد مترمکعب آب از دست داده است که موجب شده این کشور خواستار جبران آن علاوه بر سهمابه خود طبق توافق امضا شده، شود.

ذیاب گفت که سوریه در حال حاضر یک مخزن آب در پی بارش فراوان باران و برف در حوزه سد الطبقه احداث می کند که منجر به کاهش ورود آب به عراق شده است و این در حالی است که رهاسازی آب از سوی ترکیه به عراق افزایش یافته و در حال حاضر به 750 مترمکعب در ثانیه رسیده است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا